tiistai 9. huhtikuuta 2013

F*ck you, rintapumppu.

Aloitan taas hyvään aikaan tänne kirjoittamisen- Olivia on nukkunut nyt tasan 3h ja varmasti herää kohta!

No jos vähän kuitenkin ehtisin avautumaan.
Nimittäin, mä oon ihan raivona "mun" rintapumpulle. Se pahoinpitelee mun nänniä ja kivusta johtuen en heru sille enää! Jo siinä vaiheessa kun näen pumpun, tekee mieli heittää se seinään! Ja vielä viikko sitten kaikki oli hyvin ja maitoa tuli pumppuun hyvin, yhtenä aamuna oikeasta rinnasta tuli 150ml kerralla ja olin ihan onnessani, koska tosiaan ilmoittauduin äidinmaidonluovuttajaksi ja ensi maanantaina pitäisi viedä 3 päivän näytteet. Mutta nyt maitoa ei tulekaan enää! Rinnat on kyllä täynnä ja käsin pumppaamalla tulee samantien tippoina (joskus suihkuna) mutta heti kun asetan sen stnan medela pumpun siihen niin loppuu kuin seinään. (Jos laitan imun pienemmälle, ei rinnasta tuu yhtään mitään).

Nyt on nänni arka ja kipee ja just kun ollaan päästy rintakumista eroon, en voikaan antaa lapselle rintaa suoraan koska se sattuu ja pitää laittaa taas se kumi siihen väliin. Olen niin turhautunut!!!

Millä te pumppaatte maidot? En tiedä kestänkö odottaa ensi viikon alkuun kun saan mahdollisesti pumpun neuvolasta lainaksi luovutuksen ajaksi. Jos siis maito hyväksytään. Pelkään että maidontuotanto ottaa nyt takapakkia kun en saa rintoja tyhjennettyä kunnolla :( haluan kunnollisen ja hyvän pumpun.

Ja sit se vesi. Kun pitäisi muistaa juoda paljon. Paljon, todella paljon. Aikasemmin join, nyt en enää muista välillä ollenkaan! Sitten on hirvee jano.

Olen niin turhautunut.

4 kommenttia:

  1. Minkälainen pumppu sulla sitten on, sähköinenkö? Itellä on Spectran sähköpumppu missä on tosiaan se säädettävä imu, ja kyllä usein sattuu ensin nänniin jo pistää alussa liian voimakkaalle! Siks alotankin pienellä imulla ja suurennan sitten muutaman minuutin päästä.. Pistin myös yks ilta bepanthen voidetta nänneihin kun olivat kipeet ja kutisevat ja yhdessä yössä auttoi.. kun sehän ei haittaa vaikka vauvan suuhun meniskin sitä voidetta kun ei ole vaarallista. Mut itsekin imetän aina rintakumilla.. silti rinnanpäät arkana välillä. Saatikka mitä ois ilman kumia..

    Ehkä sun ei nyt kannata hermostua vielä :) Ja yritä muistaa juoda, itekkin oon tässä kunnostautumassa.. Oon käynyt yölläkin joka syötön välissä juomassa ja tuntuu että maitoa tulee nyt jotenkin paremmin. Ainakin poika menee melkein joka syötön jälkeen vähän maitopöhnään. :D Ja siis varmasti se Olivia huolii rintaa myöhemmin uudelleen ilman rintakumia vaikka nyt taas kumilla imettäisitkin? Koska eihän sitä rinnanpäätä kannata rasittaa turhaan enempää jos se on kipee.. ja ne kyllä paranee aika nopsaankin. Eikä se maidontuotantokaan varmaan ihan hetkessä ota takapakkia vaikka siltä tuntuukin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos lohduttavista sanoista:)
      Mulla on medelan säköpumppu, jossa on säädettävä imuteho ja olenkin tehnyt niin kuin sanoit, ensin pienemmällä teholla ja pikkuhiljaa laittanut sitä isommalle. Oikea rinta vielä "toimii" ja maitoa tulee jonkun verran, mutta vasen kieltäytyy ihan täysin yhteistyöstä.
      Rintakumi mua ei sinänsä haittaa, saahan se vauva sitäkin kautta yhtä hyvin maitoa, mua haittaa vaan se, että Olivia joutuu imemään silikonista kumia, kun aitoakin tissiä olisi tarjolla. Ja näkisit miten innoissaan se on aidosta nännistä!
      Eihän se maito hetkessä lopu, mutta määrä vähenee sitä mukaan mitä täydemmäksi rinnat jää, ja pikkuhiljaa mukaututuu siihen tuotantoon, minkä Olivia syö eikö ylimääräistä heru. Ja jos luovuttajaksi ryhdyn, noin maitoa tulisi tulla samaan tahtiin kun viime viikolla :/
      Juon öisin aina imetyksen yhteydessä, päivisin olen nyt huomannut unohtavani oma nesteytyksen, mutta kun juon, juon puoli litraa kerralla..

      Toivottavasti olen turhaan turhautunut, kyllä se tissi vielä toimii :D ja lansinohia käytän joka päivä, ilman sitä ei varmaan ois enää koko nänniä!

      Poista
  2. No just olin tulossa kehumaan tuota Lansinohia, vaikka kuinka onkin kallista, niin varmasti on sen arvoista! Hetkessä korjaa mun tissit! :)

    Mulla on Aventin sähköpumppu ja vaikka mä en heru pumpulle (vieläkään, koskaan?), niin tuota on tosi miellyttävä käyttää. Tosin älyttömän tarkkana saa olla, ettei nänni jää yhtään vinoon pumpun suulle, koska sit tulee nännit kipeeks. Mä kyllä pumpun ohjeen mukaan pumppaan max. 5 min kerrallaan, kun sitä maitoa ei juurikaan tule... En silti usko että tisseihin sattuis pidemmätkään sessiot.

    Voisitko vuokrata jostain pumpun nyt ensihätään? Niitä vuokraa yllättävän moni taho, auttaisko neuvola?

    Ja koska mulla ei ole mtn. tunnuksia, enkä näinollen pääse kommentoimaan Elisabethin blogia (jota kuitenkin luen päivittäin), niin käytän tämän mahdollisuuden (jos menis viesti tätä kautta) mainitakseni, että jos vielä epäilet vähänkin virtsatulehdusta, niin käy kiireesti pissimässä purkkiin lähimmässä tk:ssa. Mut katetroitiin kans useasti synnytyksen yhteydessä ja sain siitä rakkoon tulehduksen, joka ehti megakipeäksi, kun en tajunnut oireita... Se on kuitenkin helppo sit hoitaa pois jos on ja toisaalta jos jää hoitamatta, niin voi olla hyvinkin vaarallinen.

    - Piia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samoja ajatuksia oli mullakin muutama tunti sitten ja laitoinkin eräälle yhdistykselle kyselyä kahdesta pumpusta, aventin manuaali ja spectra3 (sähkökäyttöinen), jos vaan vastaisivat pian niin mies kävisi ne huomenna mulle vuokraamassa :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)