keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Pikkulantion tulehdus, endomitriitti.

Aloitin vaunulenkkeilyt 2 viikkoa synnytyksestä (eli 2 viikkoa sitten) ja sillon alussa minua vaivasivat kovat alaselkäkivut liikkeellä ollessa. Muutama päivä sitten olin taas lenkillä ja huomasin, ettei selkään koske enää! MUTTA senkin edestä alkoi tulemaan kipeitä viiltäviä alavatsakipuja. Eilen kipu yltyi jo siihen, ettei minun tarvinnut edes liikkua niitten eteen.

Epäilin heti kohduntulehdusta, ja onnekseni sain lääkäriajan neuvolasta tälle aamulle. Sisätutkimus ja ultraus pelotti ihan sikana. Kun tietää, että sisällä on kymmenkunta tikkiä, ei mielellään mene sorkittavaksi. Nauratti lääkärin kysymys "joko teillä on ollut yhdyntöjä?" Vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä "no EEII!! Ehkä ensi vuonna vois kokeilla" :D

Tutkimusten jälkeen kävin vielä verikokeisssa ja diagnoosi oli seuraava: pikkulantion tulehdus. Eli on kohduntulehdusta ja vähän muuallakin ympärillä. Sain kahta eri antibioottia, 10 päivän kuuri. Toinen on sellainen, joka voi aiheuttaa vatsavaivoja niin minulle kuin vauvalle, joten suunnitelmissa olisi imettää vain öisin. Päivisin annan omaa maitoani pakkasesta. Onneksi olen pumpannu sitä ahkerasti sinne! Ja rinnat tyhjennän sitten viemäriin, ei sillä maidolla tee mitään. :(

Harmittaa kovasti, varsinkin kun tänään tuli tekstiviesti äidinmaidonkeskuksesta "maidot olivat oikein hyviä, laita vaan lisää!" Eli siihen hommaan tulee nyt 11 päivän tauko. Mutta oma terveys ennen kaikkea tottakai. Ja lapsen (joka nukkui äsken 3,5 tunnin päikkärit ulkona liikkumattomissa vaunuissa!!!)

Muita oireita liittyen kohduntulehdukseen minulla ovat kipu virtsatessa, epämiellyttävä tuoksu vuodossa ja kohonnut syke (leposyke ~80). Ja aaltoilevat, pistävät, viiltävät kivut alavatsalla. Sekä yleinen voimattomuus, heikko olo.Inhottavaa, todella inhottavaa :(

11 kommenttia:

  1. Minä kun söin antibioottia, niin sanottiin vain että maitohappobakteereja pitää syödä ettei tul mahanpuruja :) ja imetin siis koko ajan ja alkuun sain myös 2 antibioottia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ostin myös maitohappobakteereja, ja Olivialle myös, oli joka tapauksessa tarkoitus vaihtaa D-vitamiini merkkiä ja otin nyt sn missä on bakteerit ja vitamiini samassa.
      Sain kuitenkin käsityksen, että parempi, jos ei imetä ihan koko ajan rinnasta, vaan antaa välillä "puhdasta" maitoa.

      Poista
  2. Sulle ois haaste :) http://hevosvoimiapieniaunelmia.blogspot.fi/2013/04/pari-haastetta.html

    VastaaPoista
  3. Mulla kun maidon tulo on niin heikkoa, niin imetin antibioottikuurin ajan, ettei maito loppuisi (pumppaaminen kun ei mulla auta). Söin itse maitohappobakteereita ja syötin pojalle tippoja, mutta ihan selvästi vauvaan koski silti. Eli kuulostaa ihan hyvältä mun mielestä tuo sun "ruokintasuunnitelma" :)

    Varoituksen sana myös siitä, jos saat hiivatulehduksen antibioottien takia: Jos tulehdus tulee, niin se saattaa tuntua aivan kamalalta niissä tikatuissa kohdissa... Ja vielä lisäks se voi ilmeisesti vaikeuttaa haavojen parantumista. Kannattanee tässä tapauksessa kysyä lääkäriltä, josko voisi ottaa sellaisen suun kautta otettavan hiivalääkkeen. Mulle tuli hiiva ja lääkäri sanoi, että ihan hyvin voi syödä yhden hiivalääkkeen vaikka imettääkin. Se kun on sit kerta-annoksella hoidettu ja ei tarvii läträtä rasvojen tai emätinpuikkojen (hui kamala!) kanssa.

    Pikaista toipumista sinulle! :)

    - Piia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua,en halua hiivatulehdusta!! Pidän hiivat mieluiten jääkaapin ovessa, hehe. :D
      Mulla on nyt vuokrattuna Spectra3 sähköpumppu ja hyvin rinta tyhjenee siihen! Sit tpki kuumassa suihkussa voi ampua maitoa seinille ( mun uus harrastus) :)

      Poista
  4. Voihan ei.. Kylläpä sinua nyt koetellaan noiden tulehdusten kanssa! :( Jaksamista sinne! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No älä muuta sano. Mietin eilen, miks mua koetellaan noin :(
      En keksiny vastausta. :D

      Poista
  5. Voi miten kurjaa :( Toivottavasti paranet pian!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)