maanantai 22. huhtikuuta 2013

Silitätkö vauvan vaatteet ja harsot?

Olen pitänyt jo ennen vauvan syntymää täysin itsestäänselvänä, että tulen silittämään kaikki vauvan vaatteet ja harsot. Ja nyt, kuukauden päivät kotiäitinä olleena, olen myös toteuttanut ajatukseni.

Pyykkejä meillä pestään nykyään joka toinen/kolmas päivä. Silitän vauvan vaatteet, harsot ja pyyhkeet. Enkä todellakaan sen takia, ettei niissä olisi ryppyjä ja ne näyttäisivät paremmalta, vaan puhtaasti sen takia, että sekä vaatteet että harsot ovat silittämisen jälkeen huomattavasti (ja ihanan) pehmeämmät. Vauvan iho on niin pehmeä ettei mulla tulisi mieleenkään pyyhkiä peppua karhealla pyyhkeellä tai harsolla. Tai laittaa silittämätöntä yökkäriä päälle.

Milloin sitten silitän? Silloin, kun Olivia nukkuu toiset päikkärinsä eli suurinpiirtein 13-16 välillä. Päikkärit alkaa normaalisti sillä, että käydään 1,5 tunnin vaunulenkillä, tämän jälkeen tyttö nukkuu ulkona vielä 1,5-2 tuntia - sinä aikana.

Aamulla nukun ekojen päikkäreiden aikana myös itse. Toisten aikana (lenkin jälkeen) siistin kotia, pesen pyykkejä, ts. teen kotitöitä ja laitan tarvittaessa ruokaa. Ilta on sitten vapaa, on aikaa seurustella tytön kanssa, katsoa telkkaria (esim imettäessä), lukea blogeja, olla vaan :)

Miten te teette? Silitättekö? Olen kuullut, että kuivausrumpu pehmittää vaatteita, meillä ei ole sellaista. Ja äsken hoksasin, että huuhteluainekin pehmittää, meillä ei tosin käytetä sitä kun petivaatteiden pesussa vain. Kannattaisi varmaan kokeilla jotain mini riskiä? Itseni tuntien tuun kyllä silittämään ne vaatteet ja harsot enivei ;)


8 kommenttia:

  1. ääääh mä en mitenkään jaksais silittää kaikkia Kevinin vaatteita aina! :D
    Meillä käytettiin mini risk pesu pulveria sekä huuhteluainetta siihin asti, kun Kevin oli puolivuotias, sitten siirryttiin perus pesuaineisiin. Huuhteluainetta käytetään meilläkin vaan pyyhkeisiin ja lakanoihin.
    Mutta tosiaan, en silitä muutaku verhot, pöytäliinat ja juhlapuvut. Mutta ei meillä nuo vaatteet koskaan mene mitenkään karheeksi pesussa (eikä meillä oo kuivausrumpua käytössä) :)

    VastaaPoista
  2. Mä pesen kaikki vaatteet Bio Luvil Professionalilla, Olivian myös, en Ole huomannut, että aihuittaisi mitään iholle.. Meillä varsinkin harsot on kauhean karheat! Pakko silittää! :) ps. En ole vielä laittanut ylläriä sille, LuPAAN, että viim toukokuun aikana tulee ;) ehkä jo tän kuun puolella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olin jotenkin ylitarkka kaikkiin hajujuttuihin, kun Kevin oli pieni, en käyttänyt edes hajuvettä ihan vähääkään :D
      mikähän ne sitte tekee karheaksi :o
      Ymmärrän että sulla on kiirettä vaavin ja kodin kanssa! Ei hätää ;)

      Poista
    2. Hajuvettä oon kans käyttänyt viimeksi kun olin raskaana. Noin pienen vauvan seurassa ei kyllä mielellään sitä edes laita :)

      Kiitos kun ymmärrät! Tulossa kuitenkin on!! :))

      Poista
  3. Apua, no en tod. jaksa silittää! :D Hyvä jos juhlavaatteet saan silitettyä...

    Mut hei, harsoja ja pyyhkeitä ei sais koskaan pestä huuhteluaineella eikä silittää, sillä niiden imukyky vähenee ainakin puolella jos niin tekee. Kun taas vaatteisiin huuhteluainetta on hyvä käyttää, vaikka vain jo sen takia, että se vähentää staattisuutta ja saa sähköiskuja sit vähempi (mulle tärkee pointti, kun oon supersähköinen).

    Mut toki kaikki tyylillään ja niin ku parhaalta tuntuu :)

    - Piia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin no ei eipä meillä tuu käytettyä harsoja kun hoitoalustan suojana, imettäessä suojana sekä jos imetän kyljelläni niin tytön pään alla lakanan suojana koska jotenkin sinne aina valuu sitä maitoa! Olivia ei ainakaan vielä pulauttele kuin hyvin harvoin ja silloinkin teelusikallisen verran :) eli imukyky ei ole niin tärkeä :D
      Ja näkisit ne harsot pesun ja kuivauksen jälkeen! Karmeeta :D

      Poista
  4. Mä en oo vielä ees tullu ajatelleeks moista! :D Oon kyllä superlaiska silittäjä nyt, mut voihan se olla et sit tekee mieli pienelle silittää ni on pehmosta päälle :) Mut hei sitä ajattelin tulla kommentoimaan, et jaksaisitko ja haluisitko ja ehtisitkö tehdä postausta kantoliinailusta? :) Mua kovasti kiinnostaa et miten Hug a Bub on teillä toiminu! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en aikasemmin ikinä silittäny yhtään mitään! Paitsi pakolliset juhlavaatteet :) mutta se pikkuisen iho - ah. Niin pehmeä ja ihana. Hänelle vain parasta <3

      Hug a bub on toiminut tosi hyvin...sohvan reunalla odottamassa käyttöä. Ollaan kokeiltu sitä kahdesti. Kerran Paulilla, Olivia viihtyi siinä ehkä 10 min. Ja kerran mun päällä. En saanut häntä oikeaan asentoon ja pelkäsin koko ajan että pää heilahtaa ulos.
      Ollaankin puhuttu että otetaan se enemmän käyttöön kun päätä ei tarvii tukea niin paljon. Ja nyt ei ees oo mahdollisuuksia pitää Olivia liinassa kun se ne nukkuu ekat päikkärit mun kanssa sängyssä ja tokat vaunuissa (tänäänkin 4 tuntia!) muu aika seurustellaan :)
      Kirjoittelen siitä sitten kun on kokemusta! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)