torstai 23. tammikuuta 2014

Imetys & julki-imetys

Olen jo pitkään halunut kirjoittaa tästä aiheesta, mutten ole halunnut tehdä tätä niin sanotusti juosten kusten, vaan ajan ja ajatuksen kanssa.

Oma imetystaival alkoi aika lailla  tasan 10kk sitten, kun maito  nousi rintoihin synnytyksestä kolmantena päivänä. Alku oli kivualias  ja hieman hankala. Jouduin käyttämään ensimmäiset viikot, ellen jopa kuukaudet jännä, miten imetysdementia oli silloin parhaillaan, en edes muista! rintakumia, sillä vaikka kuinka yritin imettää ilman sitä, Olivia ei meinannut saada kunnollista otetta nännistä. Harjoittelu kuitenkin tuotti pikkuhiljaa tulosta ja jossakin vaiheessa rintakumia tarvittiin enää yösyötöillä, kun imetin makuultani. Muutamassa viikossa, sekin jäi pois ja sain iloikseni huomata, ettei rintakumia tarvita enää ollenkaan. Miten helpottavaa se oli! Varsinkin, kun imetti muuallakin kuin kotona.

Olen nauttinut imettämisestä alusta alkaen. En tietenkään rintatulehduksen aikaan, mutta kestin sen kivun ja kyyneliä valuttaen, imetin, imetin ja imetin. Maitoa minulta on myöskin tullut alusta lähtien hyvin ja herun myös pumpuille. Suurin määrä, mitä olen pumpannut yhdestä rinnasta on 300 ml. En nyt tarkoita, että se on mikään mittari, sillä tiedän, ettei sillä ole mitään yhteistä sen kanssa, paljonko lapsi imee rinnasta ja kaikki eivät välttämättä edes heru pumpulle yhtään, mutta imettävät silti lapsensa kylläisiksi. Tämä oli lähinnä esimerkkinä.

Imetys siis sujuu ja Olivia on oikea tissiapina ja kaikki on valtakunnassa loistavasti...

Mutta miten kodin ulkopuolella?

No, loistavasti sielläkin. Olen niitä äitejä, jotka ovat sitä mieltä, että vauvalle annetaan rintaa silloin kun hän sitä haluaa. Olen imettänyt lapsentahtisesti ja näin ollen imetyspaikkoja on takana hyvinkin erilaisia. Ja en imetä vessassa, en varmasti. Tähän pätee: enhän itsekään syö ruokaani paskahuussissa. En kuitenkaan imetä myöskään tissit tiskiin meiningillä, vaan teen sen mahdollisimman huomiota herättämättä ja peitän rinnan mahdollisimman hyvin, jos Olivia antaa siinä olla mitään harsoa tai huivia. Olen imettänyt kahviloissa, ravintoloissa, uima-altaalla, kuntosalin pukuhuoneessa, ruuhkaisella parkkipaikalla autossa, lentokentällä,lentokoneessa, oikeastaan aika lailla missä vain. Koskaan kukaan ei ole katsonut minua vinoon tai tullut sanomaan mitään. Ja näin sen pitäisikin olla.


Poncho toimii hyvin suojana! 


Mun mielestä äidinmaito on vauvan ensisijainen ravinto yhtä lailla kun niillä, jotka antavat maidon pullosta, eihän heidänkään tarvitse mennä vessaan syöttämään lasta. Yhtälailla rintalapsella pitäisi olla mahdollisuus saada maitonsa siellä, missä nälkä iskee. Kun asiasta ei tee suurta numeroa, niin kukaan ei edes huomaa, että sylissä oleva lapsesi syö rintaa.


Muistan kun oli se Tampereen imetyskohu jossain ravintolassa/kahvilassa (?), jos se imettävä äiti olisin minä, niin voitte uskoa, että olisi koko paikka saanut kuulla muutaman valitun sanan ja sen jälkeen kaikki ois istunu hiljaa ja minä olisin imettänyt rauhassa eteenpäin. Osaan olla aika kärkäs, kun asia koskee lastani! Tai muuten vaan jotain, jossa mulla on oma selkeä kanta.



Aihe on varmasti on läpijauhettu ja puhuttu, mutta mua kiinnostaa kuitenkin teidän, lukijoiden mielipide julki-imetyksestä. Imetättekö julkisesti ja jos ei, niin miksi ei? Ja mitä teette, kun lapsi alkaa huutamaan rintaa? Ja ne jotka imettää/on imettänyt, niin mikä on erikoisin paikka, jossa olette imettäneet? 




Karina

28 kommenttia:

  1. Imetin myös missä milloinkin meidän poika sattui olemaan nälkäinen. Enkä saanut koskaan pahaa kommenttia asiasta, päin vastoin kerran vanha pariskunta tuli sanomaan, kuinka ihana huomata että poikani saa ruokaa vaikka olimme samalla tekemässä ruokaostoksia. Tuolloin siis kannoin sylissä tissillä samalla ostoksia mukaan kahmien. Itse en edes vaivautunut peittämään rintojani. Niin luonnollinen asia, etten ymmärrä mitä valittamista julki-imetyksessä on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kuulla, että niin monelle tämä on täysin luonnollinen vaihtoehto! Oon imettänyt Prismassa penkillä istuen, mut yhtä "hurja" kuin sinä en ole ollut! :)

      Poista
  2. Julki-imetys on hyvä homma. Ainut mitä itsekin imettävänä äitinä (vielä ei ole tarvinnut julkisissa paikoissa siihen hommaan ryhtyä) on, että miten saat lapsen huomaamattomasti rinnalle? Siis paita alas, liivit auki, rinta esiin. Kotona tietysti voisi harjoitella, mutta harvemmin tulee sitä treenattua, tissi esiin vaan ja lapselle ruokaa. Olisiko siihen siis jotain vinkkiä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos on imetyspaitq käytössä niin mä oon ensin avannu rintsikat siis imetysliivit ja paidan alla valmiiksi, heittänyt harson olalle ja sitten vasta tiputtanut paidan alas ja ottanut vauvan rinnalle, siinä voi kainalolla "sulkea" harsolla sivultapäin näkyvää rintaa ja kun lapsi on rinnalla niin joko oon pitänyt kevyesti harsoa rinnan päällä (yleensä Olivia laittaa käden vielä siihen päälle niin se pysyy paikoillaan). Vaikea selittää, kannattaa harjoitella kotona jos ei halua ihan kaikille rintojaan näyttää! :) toivottavasti ymmärsit mun sepustuksista jotain!

      Poista
  3. meillä syötiin aika tasan 3h välein ja oli helppoa seurata kellosta koska ruoka-aika lähestyy. se nälkä ei siis koskaan yllättänyt joten mun ei tarvinu imett julkisesti.

    Mä henk.kohtasesta koin etten halunnut tähä sitä julkisesti. mä soin ruokarauhan pikkumiehelle ja vetäydyttiin makkariin tai divaanin nurkkaan. Mä en halunnu imettää julkisesti.. se ei tuntunut mieluisalta ajatukseslta. ja vaikka tissiä suuhun ei kaupungilla tarvinutkaan laittaa ei me siltikään oltu neljän seinän sisällä vankina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. se on hyvä kun oli selkeä rytmi, niin on meilläkin edelleen, mutta aina ei pysty olemaan kotona siihen aikaan. Ymmärrän kyllä niitäkin, joka kokee sen itselleen epämiellyttäväksi, mun mielestä silloin pitääkin toimia niin kuin se tuntuu itsestään parhaalta ettei vaan imetys tyssää siihen, kun ei halua imettää julkisesti :)

      Poista
  4. Sähän nyt paukutat hyvillä aiheilla monta päivää putkeen! ;) Mä oon sun kanssa aivan samaa mieltä ja toimin myös samoin kuten sinä.Paitsi kerran oon imettäny vessassa ;)

    Mun mielestä kans rintalapsella on oikeus saada ruokansa siellä missä pullostakin saisi, mutta mielestäni on myös kohteliasta olla tosiaan mahdollisimman huomaamaton :) Et minäkään en harrasta mitään tissit tiskiin -meininkiä, vaan imetyspaitojen ja huivien yms. ansiosta paljasta pintaa ei kyllä juuri näy :) Mitään kovin erikoista imetyspaikkaa ei kyllä tule mieleen.. Mä oon kans imettäny ravintoloissa, ostoskeskuksen käytävällä, sovituskopissa, autossa ja kylässä ollessa muiden kanssa sohvalla seurustellessa (tosin nykyään U ei malta syödä jos on hälinää, niin sen takia meen yleensä jonneki rauhallisempaan huoneeseen).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! :) yritän nyt kirjoittaa niistä aiheista jotka pyörii päässä, mutten ole laiskuuttani saanut kirjoitettua.

      Mun mielestä on kans kohteliasta muita kohtaan olla korrekti, mutta silti laittaa lapsi etusijalle :)

      Poista
  5. Ihania julki-imetyskuvia! Harmi että mulla ei ole vastaavia lainkaan, vaan niitä mitä oon itse puhelimella ottanut Milan syödessä. Epätarkkoja ja tärähtäneitä vaan siis. :D

    Mä oon myös imettänyt just siinä missä tytölle on nälkä sattunut iskemään. Ikäviä kommentteja en ole ikinä saanut, kiinnostuneita katseita tosin monesti ja myös oon huomannut että ihmiset supisee keskenään. Tai jotkut lapset huudahtaa että "Katso tuo vauva saa tissimaitoo!".

    Erikoisin imetyspaikka lienee.. Hmm.. Ehkäpä kirkkossa kesken kaste- ja vihkitilaisuuksien. En mä oikein osaa ajatellam itään paikkaa erikoisena, mulle se on normaalia imettää missä vaan. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mä oon pyytänyt miestä kuvamaan mua,heh :D

      Sullakin on kyllä täysin oikea asenne tähän, minun mielestäni.

      Poista
  6. Imetin myös julkisesti, mutta valitsin kyllä mahdollisimman suojaisen paikan. Nella ei tykännyt mistään huiveista tai harsoista kasvojen lähellä, joten tuntui rinta aika paljaalta ja tuli vaivaantunut olo jos tuntemattomia ihmisiä oli ympärillä. :D

    Aika monessa paikassa sitä on tullut imetettyä, kun näin tarkemmin miettii. mm junassa, puiston penkillä, kauppakeskuksissa, pukuhuoneissa, autossa ja ihan urheilukisojen katsomossakin imetetty. :)

    Luonnollinen, mutta silti jotenkin henkilökohtainen asia ja sen takia en oo mikään superjulki-imettäjä ollut. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No en minäkään koe, että olisin super-julki-imettäjä, mutta toisaalta en keksi paikkaa, jossa en imettäisi, sillä tilanteesta riippuen, aina pääsee vähän syrjempään/piilompaan, jos haluaa ja tilanne vaatii! Varmaan huomasit eilen kun imetin vauvajumpan jälkeen pukuhuoneessa, sellaista se on, elämää tissiapinan kanssa <3 meilläkin on muuten neuvola huomenna!

      Poista
  7. Imettäminen julkisilla paikoilla on mun mielestä ihan yhtä oikeutettua, kun pulloruokintakin. Kerran oon kyllä nähnyt ravintolassa naisen, joka imetti ilman mitään näkösuojaa - se ei kyllä ollut mun mielestä ihan soveliasta keskellä ravintolaa, kun kaikki oli esillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä! Imettää saa melkeinpä missä vain, jos sen tekee muut ihmiset huomioon ottaen!! :)

      Poista
  8. minäki oon julkisesti imettänyt ja musta myös rintaruokitulla lapsella on oikeus saada ruokansa yhtälailla "julkisesti" kuin pullosta syövällä lapsella :) toki en itekään harrasta tissit tiskiin meininkiä :D toki pitää ottaa muut ihmiset huomioon :)
    En oo ite saanu negatiivisiä kommentteja imetyksestä, onneksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä! :)
      Kiva ettei sullekaan ole tullut negatiivisia kommentteja!

      Poista
  9. Itse olen kyllä imettänyt, mutta aina mennyt johonkin rauhaisaan paikkaan. Poitsu ei tykkää harsoista, esteenä, vaan sillä täytyy sitten alkaa leikkimään ja syöminen unohtuu täysin. Mutta silti sen pystyy tekemään niin, ettei tissit näy kaikille. Meilläkin oli 3 kk käytössä rintakumi, ja silloin oli hieman hankalaa saada rintakumi paikalleen ilman, että kukaan olisi nähnyt. Onneksi siitä päästiin eroon, ja imetyksestä tuli itsellekin helpompaa! :) Ihania kuvia, nämä kuvat pitäisi olla jossakin kampanjassa julki-imetyksen puolesta. Että ihmiset näkisivät, kuinka siveellisesti senkin voi tehdä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos! :)

      Rintakumi toi kyllä omat haasteensa, mutta onneksi se oli myös suurin apu, kiitos sen imetys on nyt täydellistä! :)

      Poista
  10. Meilläkin oli ekan kuukauden käytössä rintakumi ja silloin oltiin aika laillakotosalla se aika - jonkun kerran imetin autossa senkin kanssa.

    Sittemmin kun vauvan kanssa reissailtiin jne., oon kanssa imettänyt julkisesti. Monesti kahviloissa ja huoltoasemilla. Harsoa tai mitään ei oo suojana ollut, kun poik ei niistä tykännyt ja silloin aan vilahteli tissiä enemmän, kun tissistä päästi irti ja sitä esitteli. Useimmiten kyllä valitsin aina imetyspaidan kyseisille reissuille, niin ei nistä paljon näkynyt.

    Nyt poika alkaa jo olla sen verta isompi (kohta 9kk), että malttaa oottaa ja tissiä ei tartte saada nyt-heti-paikalla! :) Pääsee johonkin rauhallisempaan paikkaan.

    Pahin tissit tiskiin oli, kun imetin ristiäispaikan takahuoneessa ennen kastetta ja mies ja miespappi paukkaavat paikalle papereita täyttelemään. Siinä punastellen pahoittelin, kun koko utare on esissä, mutta pappi vaan rennosti sano että onhan noita nähty :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana pappi! :)
      Isompien kanssa pääsee kyllä helpommalla kun ne osaa edes hitusen aikaa odottaa että saa tissiä! Ne voi aina harhauttaa jollain lelulla vähäksi aikaa :D

      Poista
    2. Hei joo, minäkin muuten imetin kahvipöydän ääressä sillon ku ristiäispappi oli meillä keskustelemassa kastetilaisuudesta! :D Vauva oli nälkäinen ja ei tutti kelvannut, kysyin pahastuuko (mies)pappi jos imetän siinä ja vastaus oli että ei todellakaan, asiahan on mitä luonnollisin :)

      Poista
  11. Ihana kirjoitus ja hienot kuvat. Kannatan julki-imetystä, vaikka itse en sitä juurikaan ole tehnyt. Aluksi imetyshetket olivat maratonsessioita ja rintakumikin käytössä. Vauva on aina ollut rauhaton tissillä, ilmeisesti syynä runsas maidontulo/suihkuaminen, jossain vaiheessa jopa rintaraivarit. En siis olisi sitä pystynyt tekemään huomaamattomasti, vaikka itseäni olisinkin peitellyt. Liikkumista se on vähän vähentänyt, mutta siitä huolimatta ollaan mekin imetetty ainakin kaverin häissä, Nuuksion levähdyspaikoilla, lentokoneessa. Nykyisin rinta maistuu vain makuuhuoneen rauhassa ennen nukahtamista, mutta syöntikerrat harventuneet ja niissä selkeä rytmi (poika 7,5kk).
    Kateellisena katselen teitä, joilta julki-imetys onnistuu rauhallisesti ja huomaamattomasti, mutta näillä mennään meillä ja nautin imetyksestä ja tiedän, että moni olisi tilanteessani ja kaikkien raivareiden ja kieltäytymisten ja lopulta 2kk ajan pumppaamisen kanssa luovuttanut jo useaan otteeseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja kiitos kommentistasi. Mahtavaa, että olet vastoinkäymisistä huolimatta jaksanut imettää. Sitkeys palkitaan aina lopulta :)
      Ymmärrän syysi "kadehtimiseen", onhan se helppoa en voi kieltää. Mutta onneksi on, sillä ole muuten sellainen sähläri ja kannan aina vauvan lisäksi pari laukkua ja hurjan määrää tavaraa mukana, pudottelen kaiken aikaa kaikkea mahdollisista (paitsi Oliviaa) lattialle, että se vielä puuttuisi et imettäminen ois julkisella paikalla vaikeaa! Mulla on ihan tarpeeksi showta itse kanssa :D

      Poista
  12. Tämä on vähän aiheen vierestä, mutta pulloruokinnasta julkisella paikalla vasta saakin palautetta. Välillä tuntuu, että ihmiset automaattisesti ajattelevat että pullolla vauvaansa ruokkiva ei ole hyvä äiti. Välillä tympii kun ihmiset tulevat kyselemään että mikset imetä.. Ei se vaan kaikilla suju. Ei edes itku auta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa! Enpä olekaan ajatellut asiaa siltä kannalta, sillä itselläni tottakai mennyt tälläiset ohi. Ihmiset nyt on kyllä ihmeellisiä, teet mitä tahansa niin aina on joku valittamassa jostakin!

      Poista
  13. Voi miten hyvä kirjoitus! Mä oon kyllä imettänyt aikalailla julkisesti, mutta kuitenkin rauhaisissa paikoissa. Tykkään niin itseni kuin lapsen kannalta, että ruokailuhetket on rauhallisia :)

    VastaaPoista
  14. Itse en ole julkisesti imettänyt, koska vauva veti melkein poikkeuksetta joka kerta maitoa henkeensä ja köhi ihan hillittömästi. Sitä en tiedä, johtuiko tämä suihkutissistä vai vauvan syömistavasta. Itse totuin köhimiseen ja tiesin, ettei lapsi siihen tukehdu, mutta pelkäsin ihmisten reagtiota punaisena yskivään lapseen. Muutenkin vauva oli melkoinen sähläri tissillä, joten koin helpommaksi mennä lastenhoitovessaan imettämään. Parhaiten vauva söi kotona rauhassa makuultaan.
    Ihanaa, että teillä (myös julki)imetys on sujunut noin hyvin:)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)