keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Kuka otti tililtäni rahaa?

Avasin aamulla verkkopankkini sivut ja kauhistuin.

Aivan uskomaton juttu. Eräs vakuutusyhtiö, jonka asiakkaana en edes ole, oli veloittanut minulta maksupalvelun välityksellä lähes satasen. Viestinä "tehtävästä vel.hinnaston muk.maksu"

Siis anteeksi mikä? Miksi? Täh?

Eikun soittoa kyseisen yrityksen asiakaspalveluun ja selvittämään asiaa.

Ap: "Kerrotko henkilötunnuksesi"
Minä: "XX XX XX - xxxX"
Ap: "Joo.. ei tässä näyttäs kyllä olevan mitään tietoja sinusta"
Minä: "Mmm.. en ole teidän asiakkaana..."
Ap: "Joo.. tota.. mun pitäs varmaan vähän selvitellä tätä asiaa, kerrtoko vielä kerran sun henkilötunnuksen"
(AIJJAAA?!)
Minä: "xx xx xx - xxxX"
Ap: "ja mikä siinä oli siis viestinä? entäs viitenumero? .. okei, minä selvittelen asiaa ja soitan sulle kohta takaisin"

10 minuuttia myöhemmin puhelin soi.

Minä: "Karina"
Ap: " Matti Meikäläinen tässä moi, hei, soititko äsken tännepäin blablabla asiasta?"
Minä: "juu, soitin"
Ap: "Selvittelin laskutuksen puolen väen kanssa tätä ja sanooko sulle nimi X-X Äksännäinen mitään?"
Minä: " ei sano, en  ole ikinä kuullutkaan"
Ap: "jaa, tämähän muuttuu mielenkiintoiseksi"
Minä: "mmm..."
Ap: "minä hei soitan sulla kohta takaisin"

5 minuuttia myöhemmin.

Ap: "No se on Matti X yrityksestä täällä taas moi"
Minä: "no hei.."
Ap: " täs on nyt käynyt jonkilainen virhe, tämän x-x Äksännäisellä on suoraveloituspalvelu meille ja jostain syystä hänen lasku on nyt veloitettu sinulta. Kertoisitko tilinumerosi, niin me palautetaan sulle sun rahat"
Minä: "joo.. xxxxxxxx-xxxxx
Ap: "kiva, kiitti, moi".
Minä: "hei kiitos, kun hoidit tän asian, hei"

Okei, asia siis selvisi...MUTTA MISSÄ ANTEEKSIPYYNTÖ? Hei sori, me mokattiin, saat hyvityksesi 1000 euroa henkisistä säryistä? Saat vuoden vakuutukset? Summan tuplana takaisin? Lahjakortin Serenaan? Suklaalevyn? Tikkarin? JOTAIN?

Olkaa tarkkoina tilijenne kanssa. Kun rahaa on vähän, sitä pakostakin huomaa, että hei, nyt puuttuu kyllä satanen, missä se on? Jos mulla ois käyttötilillä pari tonnia, niin en ois välttämättä kiinnittänyt huomiota koko asiaan, sillä harvemmin sitä tilinauhaa tulee selattua pidemmälle, mitä etusivulla näkyy.. Nyt kyllä aion tarkistaa pidemmältä ajalta kaikki miinukset!

Tililtä voi näköjään hävitä rahat ihan noin vaan!


EDIT. Sain hetki sitten puhelun tämän vakuutusyhtiön laskutuspuolelta ja heillä oli ei ollut hajuakaan tästä asiasta! Ei löytynyt koko toimeksiantoa ja minut saatiin jopa kuulostamaan syylliseltä? Lopulta tämä nainen otti yhteyttä mun pankkiin, soitti minulle takaisin ja kävi ilmi, että tässä olikin mokannut PANKKI. Mun oma pankki, jonka asiakas minä olen ollut jo 14 vuotta. Voitteko kuvitella? Olisinhan minä voinut itsekin asian pankin kanssa selvittää, jos olisin aavistanut, että vika onkin siellä. No vältyinpä puhelinsoitolta.

Rahatkin on jo palautettu tililleni. Joten asia kai lopullisesti kunnossa!

Onko teillä kokemusta tämänkaltaisista rahojen mysteerikatoamistempuista? Miten asia selvisi, saitko rahasi takaisin?
Mielelläni kuulisin näitä tarinoita!!

Karina

14 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Älä! Oon vieläkin pienessä shokissa :D

      Poista
  2. OHO :O Ei oo koskaan käyny näin.. mutta saa tämä miettimään ja tarkistamaan omaakin tiliä tarkemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä lähtien minäkin alan tarkkailemaan vähän paremmin!!
      Aion kyllä huomenna soittaa pankkiin ja kysellä vähän..

      Poista
  3. No ohhoh, saa kyllä pankki hyvitellä jos tahtoo asiakkaansa pitää. Ei tollee voi käydä. :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Inhimillisiä virheitä toki sattuu, mut soitan silti ja kyselen miten tälläinen on mahdollista!

      Poista
  4. Siiiiiis mitä!!! :D
    Hyvä tietää että näinkin voi sattua. Ja multakaan ei kyllä jää yksikään satanen huomaamatta, hyvä jos sen verran siellä ees on mitä hävitä :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näköjään voi! Hyvä pitää jatkossa paremmin silmällä omaa tiliä!

      Poista
  5. No oho! O.o

    Minä selailen tosi huonosti tiliotteita ja oon hyvin huonosti perillä paljonko tililläni on rahaa, joten en tiedä huomaisinko tuollaista ollenkaan.. :/ onneksi huomasit ja asia selvisi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon yleensä aika perillä mun tilitapahtumista ja saldosta, mut eilen koin pienen paniikin tunteen, et miks mulla on niiiiin vähän rahaa? :D

      Poista
  6. Ihan uskomatonta :o
    Kaikki menee nykyään niin automaattisesti, koneellisesti ja kasvottomasti, etten yhtään ihmettele, että joku jossain kämmää...
    Mutta aika uskomatonta, ettei olla pahoteltu kertaakaan!! Asiakaspalvelu kymppi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se, ennen sai jonottaa pankkiin, et saa sähkölaskun maksettua, nyt sitä ei tarvii ees muistaa, kun se häviää tililtä. Onhan tässä hyviä puolia, mutta näköjään huonojakin!
      Eikun tarkkuutta vaan jatkossa ja juu, olen äimistynyt, etten ole saanut edes anteeksipyyntöä miltään taholta. Luulis nyt että pankki ees soittaa perään (virkailija on perhetuttu) ja pyytää jälkikäteen anteeks!

      Poista
  7. Sanoko ne mittää nyt pankista vai soititko?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äähh..mä unohdin soittaa sinne ja sit se vaan jäi...

      Poista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)