torstai 3. heinäkuuta 2014

Pelkona sokeutuminen.


Otsikko on aika raju, mutta taustalla on ihan aitoa pelkoa.
Kysymyksessä on nyt minun oma elintärkeä aistini - näkö.

Sain ensimmäiset silmälasini 5-vuotiaana, kun olin vielä lastentarhassa. 22 vuotta myöhemmin, minulla on edelleen silmälasit tai piilolinssit joka ikinen päivä. Näköni huonenee vuosi vuodelta ja miinukset sen kun kasvaa. Kirjoitin jo 11 faktaa minusta postauksessa, että vasen silmäni on -4 ja oikea -2. Eli en näe kauas enkä oikeastaan edes kovin lähellekään enää. Nyt minusta taas tuntuu, että näköni on heikentynyt ja varasinkin ajan näöntarkastukseen ensi viikolle. Pelottaa, pelottaa niin paljon, miten huonoksi näköni tästä vielä menee!

Yritin eilen illalla olla hetken ilman laseja ja katsoin 50 tuumaista televisiota 1,5 metrin etäisyydeltä. Lopputuloksena oli itku, sillä en nähnyt lukea tekstejä. Kissankokoisia tekstejä!!! Vasemmalla silmällä en näe lukea edes sylissäni olevalta läppäriltä, mitä kirjoitan!

Suvussani on jonkun verran huononäköisyyttä ja jo edesmennyt mummoni oli 80-vuotiaana lähes sokea. Olenko perinyt tämän sieltä kautta? Miten nopeasti sokeus kohtaa minut? Sen suvun puoleisella serkullani taitaa olla -6 lasit käytössä. MIINUS KUUS. Ja hän on minua vain 8 vuotta vanhempi. Ahdistaa.

Silmien laserleikkaus on ollut monesti mielessä. Kallishan se on, mutta aivan varmasti jossain vaiheessa edessä. Ennen leikkausta tosin pitäisi olla jo vakiintunut huono näkö, eli muutosta ei saisi olla pariin vuoteen, jotta leikkauksesta olisi täysi hyöty. Minun silmäni huononenvat vuosi vuodelta, jopa raskaus ja imettäminen voivat muuttaa näköä, joten näitten perusteella en taida koskaan olla valmis leikkaukseen..

Piilolinssien kanssa en tule ajattelleeksi huonoa näköäni melkein koskaan. Mutta aina kun pidän väliviikkoa ja käytän laseja, karu totuus iskeytyy vasten kasvojani. Minä en näe. 

Silmälaseja en tykkää enää käyttää, siirryin vakituiseksi piilolinssien käyttäjäksi kolmisen vuotta sitten. Jäin niin sanotusti ekasta kokeilukerrasta koukkuun ja paluuta täyspäiväiseen silmälasielämään ei todellakaan enää ole. Elämä piilolinssien kanssa on helppoa, hieman kallimpaa toki, (maksan linsseistäni noin 200 euroa vuodessa) käytän iWear XR Supreme piilareita, joita voi käyttää yhtäjaksoisesti (yötä päivää) jopa kuukauden putkeen. Välillä tulee tosin pidettyä vähän pidempäänkin samoja linssejä, sillä vaihtaminen unohtuu helposti, ellei kalenteriin merkkaa poisottopäivää! Huono näköni ei siis sinänsä elämääni haittaa, kun käytössä on oikeat välineet, mutta pelko entistä huonommasta näöstä on kuitenkin usein läsnä.

Ja koska olen itse saanut ekat lasini jo viisivuotiaana, en osaa olla ajattelematta myös Oliviaa. Onko tämä tosiaan perinnöllistä ja millä todennäköisyydellä Olivia joutuu käyttämään jo lapsena laseja? Omassa laspuudessani olin helppo kiusaamisen kohde lasieni takia, koulumaailma pysyy kuitenkin suht samana ja lapset kiusaa toisiaan samoista aiheista, vuosikymmenestä riippumatta. En tietenkään hyväksy tätä, mutta näin se vaan on. En toivoisi tyttärelleni samanlaista ala-asteaikaa, mitä itse sain kokea :(

Onko teidän lapsillanne silmälaseja käytössä? Milloin Suomessa tarkistetaan lapsen näkö ensimmäisen kerran?

Onko sinullakin huono näkö? Silmälasit vai piilarit, kumpaa suosit? :)


Karina



19 kommenttia:

  1. Rasedus halvendab ka silmanägemist. Aga maru kahju kui ikka ei näe, eks ta geenidega tõesti kandub edasi :(
    Mul endal prille pole ning ei taha ettegi kujutada kui ikka nägemine täiesti ära kaob.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käisin viimati "optikolla" aasta tagasi, siis mulle jah öeldi, et rasedus ja imetaminen vöivad halvendada nägemist ;/ me plaanime ikka lapsi juurde teha, ni i et ei teagi millal silmaoperatsiooni pääsen, ehk 10 aasta pärast?

      Ole önnelik, et sa ei pea isegi ette kujutama mis tunne se on, kui sul on silmad lahti ja vaatad ette, kuid ei saa aru mida näed, kuna köik on udune ;(

      Poista
  2. Itse sain lasit 14 vuotiaana, ja olenkin vain käyttänyt laseja, enkä ole ikinä kokeillut piilareita. Minulla kyllä on aika hyvä näkönja en muista onko plussaa vai moikkaan, mutta toisessa silmässä on 0,4.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen kyllä piilareita! Toisaalta, sulla on niin hyvä näkö, että varmaan turhaa sun tapauksessa :)

      Poista
  3. Mä sain myös ekat lasini 4-vuotiaana. 13 vuotiaana en pitånyt niitä pitkään aikaan kun inhosin niitä niin paljon! Menin 15v mopokorttia varten lääkärintarkastukseen jossa tarkistettiun näkö ja mulla loksahti suu auki ku sanottiin että ei tarvitse laseja.!!! Mulle sillon 4vnä sanoi silmälääkäri et näkö ei tuu koskaan paranemaan itsekseen, vain jos ihme tapahtuu niin en joskus laseja tarvitse.

    mulle kävi näin päin, että näkö parani! Miehellä myös ollut lasit ja hän kävi leikkauksessa, oli kuulema maailman paras sijoitus. Hänen perheessään silmänsä leikkauttanut jo neljä.

    mä myös kauhulla ootan miten meidän tyttöjen näöt, kun meillä molemmilla kuitenkin lasit olleet.

    toivottavasti sulla näkö vakiintuu ja pääset leikkaukseen!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa mulla tais olla kans 9-vuotiaana sellainen pieni paussi, etten tarvinnut laseja enää ja olin niiiiin onnellinen, mutta äkkiä ne sitten taas huononi ja lasit tulivat takaisin kuvioon.

      Leikkaus tulee varmasti olemaan myös minun paras sijoitus itseeni, sitä oikeaa hetkeä odotellessa! Täytyy varmaan ensin "tehdä" kaikki lapset ja imettää ne pois alta :D

      Toivottavasti tyttöjen näkö pysyy hyvänä!

      Poista
  4. Mä sain ensimmäiset lasit joskus 13 vuotiaana ja aikalailla samana pysyvät eli -1.50 tai -1.75. Käytän päivittäin linssejä (päivälissit) ja yksiä linssejä käytän yhtäjaksoisesti jopa kuukauden vaikka liikakäyttö voi huonontaa näköä. Olen kuitenkin myös kuullut että ellei silmiä rasita niin ei ole pakko vaihtaa (vaikka suotavaa se silti on).

    Pikkusiskollani näkö on jossain miinus nelosessa enkä pysty edes kuvittelemaan kuinka hirveää se on. Hänkin miettii laserleikkausta koska huono näkö rajoittaa elämää niin paljon ja hän on vasta 22.

    Toivottavasti pääsisit myös leikkaukseen tai näkö paranisi muuten. Oletko ajatellut vuosilinssejä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Vuosilinssit? En ole ikinä kuullutkaan! Kiitos vinkistä, alan heti googlettamaan :D Kerro toki lisää, jos sulla jotain kokemusta/tietoa niistä!

      Poista
  5. hölmö minä! Ajattelin heti, että ne on sellaiset joita voi pitää vuoden putkeen :D haha.
    En minä pystyisi ottamaan sellaisia, joita pitäisi ottaa joka ilta pois, liikaa hommaa ja olen liian huonomuistinen siihen! Mitä nyt käytän on just hyvät, kun vaihdan kuukauden välein, pidän kuitenkin noin 3-7 päivän paussin aina välissä käyttällä laseja sinä aikana :)

    VastaaPoista
  6. Mulla on oikea silmä -4.00 ja vasen -4.5!!! Käytän tällä hetkellä pelkkiä piilareita kun lasit meni rikki. Näkö on huonontunut eli varmaan lähempänä -5 tällä hetkellä. Oon säästänyt laserleikkaukseen ja kohta aionkin sen varata :)

    VastaaPoista
  7. Sullakin?! Voi ei, meitä onkin paljon, oikein rillikansaa :D
    Rahan puolesta ei mullakaan ois estettä leikkaukseen, mutta se näön tasaantuminen ei ole vielä tapahtunut. Ja jossain infossa luki, että leikkauksen jälkeen tulisi välttää noin puoli vuotta raskautumista, no, me halutaan toinen ja pian! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekin vielä! Mun pitäis varata se optikko mutta viimeksi kun tarkistutin näön raskausaikana niin en nähnyt niillä hankituilla laseilla juuri mitään raskauden jälkeen :D

      Poista
  8. Saako noita piilareita pitää siis suihkussa & uimassakin?
    Minä joskus käytin (ilman mitään tehoja) ruskeita piilareita ja ne piti ottaa suihkun ja vissiin yönkin ajaksi pois, peloteltiin sillä, että jos menee vettä väliin niin ei välttämättä lähekkään enää kotikonstein irti :o ... En kokeillut tätä väitettä! :D

    Mun olisi syytä mennä silmälääkäriin tai siis sinne, missä tarkistetaan näkö.. :D Mutta en uskalla jos mut tuomitaan huononäköseksi :D miten ne muuten sen näön testaa? sillä perus kouluterkkareiden ´´mihin suuntaan E:n sakarat sojottaa`` ?? :D
    Mutta joo mulla oli vähän tuskaa autokoulussa, kun piti päästä tiettyyn paikkaan vain opastekylttien avulla, ihan jees noin muuten mutta hitto kun sen kyltin tekstin näkee vasta kun on jo melkein sen alla! Ja koulussa jos haluaa jotain taululta nähdä niin ainoa vaihtoehto on etupenkki ja jos opettaja sattuu olemaan hyvin pienikäsialainen niin ei mitään toivoa siinäkään.
    Niin ja mullakin suvussa kaikki saanut siinä 40-50v. lasit.

    Isäpuoleni kävi silmäleikkauksessa, oli kuulemma tosi hyvä, ei tarvii laseja enää ollenkaan :) Ja siis hällä oli niiiiin huono näkö kun vaa voi olla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa käydä suihkussa, saunassa ja uida, ellei nyt sukella silmät auki :D
      Meriveteen ei kannata mennä piilarit päässä, kun voivat kuulemma tulla pois silmistä mutta itse kävin Thaimaassa meressä uimassa ja hyvin meni, välttelin veden joutumista silmiin vaan.

      Kannattaa tarkistuttaa näkö!
      Mulla tarkistettiin eilen ensin ihan perinteisellä menetelmällä eli piti luetella mitä numeroita milläkin rivillä näkee, sit oli punaisilla ja vihreillä pohjalla olevia numeroita ja piti sanoa kummasta erottaa paremmin. Silmät katottiin myös jollain laitteella ja mikroskoopilla tai vastaavalla.

      Poista
  9. Otsikon perusteella odotin jo jotain lähemmäs -10 lukemia. :P Ehkäpä ei nyt ihan sokeutumista tarvitse sun kuitenkaan pelätä, vaikka et ilman laseja/piilareita näkisikään kovin hyvin.

    Itselläni on -3.5 ja toinen -4.75 & lisäksi hieman hajataittoa... ja onpa lähisuvussa jotain -7 lukemiakin.
    Ehkä sitä joskus tulee itse mentyä leikkaukseen, mutta eipä tässä rahaa juuri nyt ole enkä mä ole varma, onko näön huonontuminen pysähtynyt vai meneekö tästä vielä huonommaksi lähivuosina (muutama vuosi sitten tuli lisää vahvuutta, mutta viimeisimmässä tarkastuksessa vuosi sitten ei sentään onneksi).

    Mua on kiusattu monestakin asiasta, mutta ei kyllä koskaan silmälaseista (ala-asteella sain ensimmäiset). Mua ällöttää piilarit, joten silmälaseilla on aina menty. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua ällötti kans aikaisemmin piilarit! Vannoin etten tule käyttämään kun tuntui etten voisi ikinä laittaa silmään jotain ja sit vielä kaivaa sormilla pois!

      Mutta kerran sitten optikolla uskaltauduin ja voi jestas sitä tunnetta kun maailma avartuu!! Sille tielle jäin!

      Poista
  10. Mulla on aina ollut tosi hyvä näkö ja miehellä on -2,5 lasit. Nyt vaan alkaa olla niin, että mä en näe enää yhtä hyvin kun hän näkee lasien kanssa, joten jotain on tapahtunut lastensaannin jälkeen. Raskausaikana tilanne oli kyllä huomattavasti huonompi. Pitäis käydä tarkistuttaan kyllä!

    Mutta sitä mietin, että ikänäköhän kai auttaa miinuksista kärsiviä? Ainakin mieheni näkö "paranee" kokoajan, vaikkei hänkään ihan vanhus vielä ole, vaan 35-vuotias :) Mutta kaiketi toivoa siitäkin on.

    Ja mä en huolehtisi kiusaamisesta, sillä meidän koulussa ei ainakaan ketään kiusattu laseista (ehkä jostain muusta kylläkin...), uskoisin, että lapsetkin nykyään on tottunut siihen, että lasit voi olla jo nuorillakin. "Ennenvanhaan" niitä kun ei niin innokkaasti määrätty, niin suhtautuminenkin oli erilainen...

    VastaaPoista
  11. En tiennytkään, että sullakin on silmälasit! Vaikka nyt kun mietin, niin oon joskus saattanu nähdä sut lasit päässä. Mulla molemmat silmät -3 ja myös nuo kuukauden välein vaihdettavat yötäpäivää-linssit käytössä. Nyt olin neljä päivää ilman piilareita ja kyllä osasikin tuntua ahdistavalta olla lasit päässä. Ei vaan oo yhtään miun juttu! Mulla onneksi näkö ei ole tyyliin viiteen vuoteen ainakaan enää huonontunu, joten leikkaukseen meno olisi ihan järkevää, kun vaan sais säästettyä. mutta kun on niin monta muutakin asiaa, mihin pitää säästää :/

    Mie oon kanssa miettiny, et tuleekohan Väinöllekin sit lasit. Mie sain silmälasit joskus 10-vuotiaana ja Jani jo nuorempana. Janillakin on edelleen ainakin hajataittoa silmissään, mutta se ei vaan käytä laseja eikä piilareita. On se jotenkin ärsyttävää, jos jo pienenä pitää alkaa rillejä käyttämään. En tuota kiusaamista oo omalla kohdalla kokenu, mut minusta lasien käyttö on vaan niin hankalaa ja ärsyttävää (linssien huurtuminen, ainainen puhdistaminen yms.)
    Jaana

    VastaaPoista
  12. Käytän laseja sillä vihaan piilareiden laittoa poisottamisesta puhumattakaan. Onneksi pärjään tarvittaessa laseitta.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)