tiistai 24. maaliskuuta 2015

PainoRAIVO neuvolan jälkeen.


Nyt se sit tuli. Painotuska ja- raivo. Kävin nimittäin aamulla neuvolassa. Mulle oli varattu aika klo 7.30, jotta ehdin puoleksi yhdeksäksi töihin. Mun oma terveydenhoitajani tietää sen ja silti hän oli ottanut siihen opiskelijan mukaan. Ei siinä, oikein mukava tyttö oli, mutta kuten arvata voi, niin meneehän sellaisessa huomattavasti enemmän aikaa. Tarkemmin sanottuna puoli tuntia normaalia enemmän aikaa. Sanoin toki, että kamalan kiire ei ole, töissä kyllä tietävät, että tulen vähän myöhässä, mutta en nyt ajatellut, että siellä ihan tuntia ja 10 min menee! Peruskäynnissä.

Viikkoja on nyt kasassa 22+4. Edellinen käynti oli 15+4, tiedot suluissa:

Paino 78,0 kg (73,2kg)
Painonnousu/viikko 685g (50g)
Verenpaine 117/60 (108/72)
Hemoglobiini 124 (136)
Kohdunpohjan korkeus 23cm (-)

Nyt tulee painotuskailun vuoro. Painoa on siis tullut viimeisen 7 viikon aikana 4,8kg, mikä tekee 685g viikossa. Neiti opsikelija kirjoitti mun korttiin 700g!! Siitäkös minä meinasin suuttua! Sanoin ystävällisesti, että "varmaan ymmärrät, ettei raskaana oleva nainen halua, että kiloja pyöristetään YLÖSpäin, mun laskujen mukaan painoa on tullut 685g ei 700g.. mutta ei nyt tarvii sotkea mun korttia, sanonpahan vain". Aion nimittäin itse korjata tuon valkaisukynällä. Joo, 15g viikkoon kerta 7 ei ole kuin 105 g, mutta kyse on periaatteesta. Yhtä paljon tilaa menee, kun kirjoittaa 685g, kuin se 700g.

Painosta ei nyt neuvolan puolesta tullut sanomista, koko raskauden aikana painoa on nyt tullut 5,2kg, mutta itselleni tuli jonkinlainen herääminen. Olen syönyt viime aikoina ihan tuhottaman paljon herkkuja ja liikkunut - en yhtään. En halua kasvattaa sokerivauvaa sisälläni, joten herkut menee tästä päivästä lähtien pannaan. Juhlat on nyt juhlittu ja jatkossa voi puputtaa vaikka omenoita, jos niin mieli tekee napostella. Myös työpaikan herkut on kiellettyjä. Äkkiä niistä muutamasta karkista kasvaa iso läjä viikossa!









Esimies tuli eilen töihin tälläisen kanssa. Hänellä oli synttärit. Minä söin kaksi palaa.



Nämäkin eilen - pidettiin Olivialle ja Nellalle kaverisynttärit mammakavereille ja herkuilta ei voinut taaskaan välttyä. Mistähän ne kilot on mulle tässä viime aikoina kerääntyneet?

Huomenna on Olivian 2-vuotis neuvola ja torstaina mulla labra-aika. Struuman vuoksi kilpirauhasen arvot ovat seurannassa eli verikokeeseen menen. Ja samalla pissin purkkiin, Olivian aikaan kärsin jatkuvasta virtsatietulehduksesta ja streptokokkibakteerista. Toivottavasti en tällä kertaa enää.


PS. Muistattehan osallistua arvontaan!

Karina



4 kommenttia:

  1. Kyllä muaki pyöristäminen ärsyttäis! Mutta tuo 5 kiloa on kyllä hyvin tähän mennessä, itellä kun tuo tuli jo ekan kolmanneksen aikana! Mutta joo eipä niitä sokeriherkkuja kannata mielin määrin syödä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että mua ymmäretään <3
      Tsemppiä sinnekin, kyl se paino tasaantuu ja tippuu viimeistään synnytksen jälkeen ;) mulla on jo kovat treenisuunnitelmat mielessä :D

      Poista
  2. Moi! Itse odotan esikoista syntyväksi heinäkuussa 2015 ja voin niin samaistua tuohon painoraivoon! Alkuraskaudesta ei tullut painoa kuin 100g/vk, mutta viimeksi neuvolassa 22+0 oli tullutkin jo 700g/vk... aaargh. Toivottavasti kirjoittelet miten herkuttomuus onnistuu, tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!
      Kiitos tsempeistä, mutta täytyy myöntää, että ainakin alku on ollu kaikkea muuta kuin herkuton. Taisin painoraivon vallassa kirjoittaa ja sitten saman tien unohtaa :( meni mutakakkua, suklaamuna ja omenapiirakkaa..

      Poista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)