tiistai 21. huhtikuuta 2015

Round 2: 4. neuvolakäynti rv 26+4

Kauhealla aamukiireellä, heitin Olivian päiväkotiin ja kurvasin puoleksi kahdeksaksi terveyskeskuksen pihaan. Neuvola klo 7.30 on ihana joustoaika neuvolatädiltäni, mutta näin mattimyöhäiselle ja aamu-uniselle, se on myös todella inhottava aika. Kaiken piti tapahtua puoli tuntia aikaisemmin, enkä osannut oikein hahmottaa ajankulua. No, en sentään myöhästynyt.

Tällä kertaa ei onneksi ollut harjoittelijaa mukana ja käyntiin meni 20 minuuttia: mitat, kuulumiset, sydänäänet ja uus aika.


Rv 26+4, suluissa viime käynti 22+4

Paino 81,6 kg (78,0kg)
Painonnousu/viikko 900g (685g)
Verenpaine 122/63 (117/60)
Hemoglobiini 122 (124)
Kohdunpohjan korkeus eli sf mitta 25 cm (23cm)


Kaikenkaikkiaan on painoa tullut nyt lisää 8,8 kg. Koska olen muuten normaalipainoinen, syön terveellisesti, olen lisännyt liikuntaa ja vähentänyt herkkuja, ei terveydenhoitaja nähnyt syytä olla huolissaan. Varsinkin, kun Olivian aikaan minulle oli kertynyt rv 27+2 mennessä 9,6kg niin menee nuo luvut aika käsi kädessä. Th vaan totesi, että "sinä vaan näköjään kerrytät painoa raskauksien aikana, mutta ei tarvitse olla huolissaan, etkös viimeksikin tiputtanut kaikki aika nopeasti". Niinhän minä tiputin, 20kg alle puolessa vuodessa. Laitokselle kun ei jäänyt kiloakaan.

Keskiviikkona minulla on sitten lääkärineuvola, en yhtään muista mitä siellä tehdään? Tuntuu jotenkin turhalta? Th oli huolissaan, että minut ottaa vastaan venäläissyntyinen lääkäri, jonka puheesta on hieman vaikeaa saada selvää. Muistutin sitten, että olen venäjän kielen tulkki koulutukseltani ja ollut jopa tulkkauskeikalla neuvolassa joskus kauan sitten, joten enköhän minä pärjää sen lääkärin kanssa :)

Mua on nyt viime aikoina alkanut kivistelemään mahasta, kun otan Olivian syliin, kumarrun alas tai kannan Oliviaa. Ei vaan pysty enää. Myös pitkään istumisen jälkeen alkaa koskemaan alavatsaan ja alaselkään. Häpyluuhunkin koskee ja kovasti! Nytkö ne paikat alkaa venymään ja paukkumaan?

Närästyksen olen saanut pidettyä kurissa jättämällä mausteet ja erityisesti chilin pois. Turvotusta on käsissä ja jaloissa, mikä ehkä selittää myös +900g/viikko painonnousun. Tällä kertaa en stressaa tästä, katsotaan kuukauden päästä uudestaan, kun mulla on taas neuvola-aika.

rv 26+2


Mun silmään maha näyttää söpöltä, ei ollenkaan liian isolta :)


Karina





10 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Vaatteiden alla varsinkin :D kiitos Roosa <3

      Poista
  2. Toi on niiiiin söpö maha!!! (eikä yhtään helpota mun vauvakuumetta) :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, vauvakuume <3 mulla on kans! onneks kohta helpottaa :D
      Kiitos! Katsotaan, miten isoksi tämä söpö maha vielä kasvaa!

      Poista
  3. Voi mahdoton mitkä viikot sullakin jo on, en kestä! :)

    VastaaPoista
  4. Ihana masu kyllä! :) Niin nätti.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)