torstai 27. elokuuta 2015

Vauvan vaatteiden silittäminen tällä kertaa.

Kun tein joku aika sitten kysymyspostauksen, sain vastauspostauksen yhteydessä tälläisen kysymyksen:

"Nyt tulee outo kysymys :D Jostain syystä mulle on jääny mieleen se postaus Olivian vauvavaatteiden silityksestä . Silitätkö vielä Olivian vaatteet? Aiotko silittää myös pikkuisen vaatteet? Itse silloin koliikkivauvan äitinä ihmettelin ja (kadehdin) että miten kerkeät silittää kaikki vauvan vaatteet ja harsot."

Tähän kysymykseen vastasinkin jo kyseisen postauksen kommenttiboksiin, nyt ajattelin kertoa, miten sitten on, silitänkö Alexin vaatteet ja harsot?


Pikemminkin, voisinko olla silittämättä näitä? No en voisi. Siis silitän. Harsot, bodyt, housut, yökkärit, pyyhkeet, pipot. Edelleenkin samasta syystä, kun Olivian kohdalla. Meillä ei ole kuivausrumpua ja pyykit kuivaa kuivaustelineellä jääden pienen vauvan iho huomioden inhottavan kovaksi. Silitysrauta pehmentää kankaan ja lisäksi silitetystä vaatteesta irtoaa vähemmän pölyä. Ja onhan ne siistimmän näköisiä päällä. Harsojen silitystä ei nyt varmaan tarvii edes perustella. Ne ovat kuivumisen jälkeen karheat, ryppyiset ja rumat. Näin on parempi:




Ja milloin ehdin? Silloin kun lapset nukkuvat päiväuniaan samanaikaisesti. Silittämiseen ei loppujen lopuksi mene kovinkaan pitkää aikaa, sillä vaatteet silitän vain sisäpuolelta, harsot molemmilta puolilta. Kahden -kolmen päivän välein. Ja aion silittää ainakin muutaman kuukauden vielä, kyllä sitä ehtii, jos haluaa :)

Kysyn nyt uudestaan, koska lukijakunta on 04/2013 jälkeen kasvanut melkoisesti - silitätkö sinä vauvasi vaatteet ja harsot?

Karina


30 kommenttia:

  1. En ole silittänyt, mutta meillä on kuivausrumpu :) Ymmärrän pointin, näin kesällä kuivaan paljon ulkona ja onhan ne karheampia, joskus pyöräytän nopsaan rummussa jo kuivia vaatteita ennen viikkausta esim. velour vaatteet on huomattavsti paremman näköisiä kun on rummuttanut ne :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että ymmärrät, monet ei tunnu tajuavan mua :/ Tää on ehkä myös kasvatuskysymys, äiti on silittänyt kaikki mun vaatteet,kun olin vauva ja minä silitin kaikki pikkuveljeni vaatteet, kun olin 11 v hänen synytessään. Sain siitä pientä palkkaa, tai oikeastaan perustin oman "silitysyrityksen" ja mulla oli määritelty jokaiselle vaatteelle silityshinta, puhutaan ihan senteistä eikä edes euron senteistä vaan siihen aikaan Viron kruunun senteistä ja euro oli yhtä kuin 15,65 kruunua. ajatuskatko.. eli ehkä silitän siksi, että tykkään siitä ja minut on kasvatettu siihen ajatusmalliin, että vauvan vaatteet ja harsot silitetään :)

      Poista
  2. En kyllä silitä, rehellisesti sanoen ei tulis mieleenikään :D meillä on kuivausrumpu ja harsoa yleensä rummutan, ne totisesti jää muuten ikävän karheiksi ja koppuraisiksi. Vaatteet sen sijaan mielestäni eivät juuri silitystä kaipaa, luomupuuvilla tuntuu pysyvän pehmoisena muutenkin. Ja sen hetken kun lapset nukkuu samaan aikaan tarvitsen niin moneen meille tärkeämpään asiaan. Hattua nostan sulle, että löydät aikaa ja viitsit kaiken silittää!

    -äiti ja lähes päivällinen samanikäiset lapset, kun sinulla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, onpa kivaa, että sulla on myös kaksi lähes samanikäistä lasta :) Oikein paljon onnea uudesta vauvasta! Ne kasvaa niin nopeasti, nyyh.
      Meillä ei oo kuivausrumpua ja vesi tekee vissiin sen, että osa vaatteista jää karheaksi. Osa on ihan suht pehmeitä, mut silitän ne silti, ylläolevasta kommentista ehkä paljastuu vielä enemmän miksi :)
      Kiitos kommentistasi <3

      Poista
  3. Mä oo ainakin ihan liian laiska tohon silitysrumbaan :D mut toi on kyl ihan totta et vaatteet olis varmasti pehmeämpiä!

    Jotku Harsot on tosi koppuroita ja me hankittii sen takia muutama bambuharso. Suosittelen jos jonain päivänä silitys alkaa puuduttamaa tai haluu muuten vaa päästä helpommalla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, bambuharso? En ole kuullutkaan, aina oppii uutta, kiitos vinkistä! Mä taas tykkään silittämisestä, eilen laajennuin Olivian muutamaan vaatteeseen ja paulin paitaan :D nälkä kasva syödessään, hups.

      Poista
    2. http://www.babystyle.fi/index.php/xkko-bambuharso-70x70-oranssi.html

      Juu tällaisia :)

      Poista
  4. Ihanaa kun jaksat silittää kaikki. :) Mä en silitä. Haaveissa olisi nyt se kuivausrumpu ja se olisi seuraavaksi hankintalistalla. :)

    Mukava kuulla että pikkuiset nukkuu päikkyjä samaan aikaan..meilläkin se on onnistunu jo muutamana päivänä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on suuri juttu, että nukkuvat samaan aikaan! Tai no Alex nyt nukkuu suurimman osan päivästä, mutta se, että Olivia nukkuu 2-3 tuntiin päivässä on AIVAN mahtavaa!

      Tsemppiä arkeen! Ja toivottavasti saat pian kuivausrummun, meille ei edes mahtuisi sellasita mihinkään :D

      Poista
    2. Ja varmasti jaksaakin silittää noilla päiväunilla ja noin hyvin ylipäätään nukkuvan vauvan kanssa :) se on niin jännän tärkeä juttu että saa sen tietyn huokaisuhetken päivässä!

      Poista
    3. Niinpä! Mun pää leviäisi jos tuo 2,5 v papupata ei nukkuis päikkäreitä! Hän puhuu oikeasti KOKO ajan :D

      Poista
  5. Oho, ootpa tehokas! :) Itse en silitä koskaan mitään, en lastenvaatteita enkä omiani (paitsi jos on joku TODELLA ryppyinen vaate) :D Mutta onhan se totta, että kyllähän se kangas tulee mukavammantuntuiseksi silityksen jälkeen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä silitän yleensä vain vauva-ajan vaatteet noin 3-4kk. Omia en juuri ollenkaan, mies silittää juhlapaitansa itse :)
      En tiedä mikä boosti mulla on nyt päällä, oon oikeasti ollut tosi tehokas koko viikon.

      Poista
  6. Pienen vauvanvaatteet silitin, nykyään pehmenevät kuivurin kautta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa Emmi, että sinäkin näytät sen, että useammankin lapsen äiti ehtii, jos haluaa <3

      Poista
  7. En ikinä silitä mitään jos ei oo pakko :D. Juhliin oikeestaan vaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos ei ole tarvetta, niin eihän silloin pidäkään ;)

      Poista
  8. En silitä, mutta harsot käy aina kuivausrummun kautta:) En oo huomannu että vaatteet jäisi meillä koskaan koviksi mutta harsoilla en kyllä vauvan ihoon hirveesti haluaisi koskea ilman silitystä tai rumpua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harsot jää meilläkin todella koviksi! Pakko silittää vaikka ne olis ihan vaan suojana sohvalla tai hoitopöydällä. Ehkä tuo vauvan vaatteiden silittäminen on mulla joku pakkomielle, who knows :)

      Poista
  9. Meillä kuivausrumpu, mutta vaatteet sun muut silitetään aina - omat ja lasten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä haluaisin silittää kans kaikkien vaatteet, mutta siihen olen liian laiska. Muutamia vaatteita Olivialta ja mieheltä olen nyt samalla silittänyt ja nälkä kasvaa!

      Poista
  10. Mitään en silitä, itseasiassa silitysrauta pääsi pitkästä aikaa kaapista nyt kesällä, kun aloin tekemään lapsille vaatteita. Niitäkin siis silitän vain ompelun helpottamiseksi :D

    Ps. Hieman oon kade Olivian unista! Me ollaan menty jo iäisyys ilman päikkäreitä ja se on ihan tyhmää... Etenkin kun lapset on sit monesti väsyjä ja väsyneinä tappelevat nonstoppina -.- Mutta on siinä se hyvä puoli ollut, että enää ei kukaan herää öisin! Paitsi minä, koska totuin siihen 4 vuoden aikana ja nyt opettelen taas nukkumaan kunnolla, mutta se on taas ihan eri juttu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moni muukin on kade Olivian unista ;) 2-3 tuntiin, joka päivä. Se on luksusta, mä tiedän.

      Oi, sä osaat ommella? Mä niin haluaisin osata, mutta en vaan osaa :D Koetahan nukkua öisin, yöt on nyt sitä varten <3

      Poista
    2. Joo, mä olin koulussa se, jonka lapasista tuli kaulahuivi ja joka sekin jäi sitten kesken. Ja kaavoista en ymmärtänyt enempää kuin kala polkupyörästä :D Oon kuitenkin aina ollut "taiteellinen" ja tehnyt käsillä paljon, joten sit opettelin kutomaan vähän pojan syntymän jälkeen (en toki vielä kaikkea osaa, mutta pipot, lapaset ja sukat nyt ainakin) ja nyt keväällä aloitin ompeluharjoitukset trikoopipoista ja tyynyliinamekoista ja nyt olen edennyt peruskaavoihin (eka itsekaavoitettu mekko tytölle valmistui eilen) ja muihin lastenvaatteisiin. Ei siinä kauan kestä, kun sitkeästi lukee parit tutoriaalit ja ompelukirjat ja sit vaan alkaa kokeilla... Pian alkaa saumat mennä suoraan ja ongelmat vähentyä :D

      Suosittelen kokeilemaan, sit kun on aikaa, eli jos joidenkin vuosien päästä? :D Tosin tämä on just se, mille mä löydän aikaa, jos en silittämiselle ja kuntosalille löydäkään ;) Tai nukkumiselle! :D

      Poista
    3. Mä olin taas se, kenen villasukasta tuli pipo eikä mun tarvinnut edes toista sukka tehdä :D
      En tiedä, olenko käsistäni taitava, kyllä varmaankin, jos haluan! eihän mulla ole edes ompelukonetta! ehkä sit joskus :)

      Poista
  11. Pakko myöntää, että en silitä, kun en ole ikinä tottunut silittämään oikein mitään vaatteita... mutta kieltämättä näitä kuvia katsossa tuli sellainen olo, että voisi kyllä alkaa ainakin ne harsot silittämään :D muutenkin muistan kun raskausaikana "haaveilin" siitä, kuinka musta tulisi sellainen kunnon kodinhengetär-mutsi, jonka toimenkuviin kuuluisi muun muassa vaatteiden silittäminen, mutta kummasti se on nyt vähän jäänyt. Lupaan tästä postauksesta inspiroituneena tarttua seuraavan harsopyykin kanssa silitysrautaan ja katsoa, mitä siitä tulee :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi sua, älä ota stressiä nyt tästä :D Mut tottahan se on, että harsot saa täysin uuden elämän silitysraudan jälkeen, suosittelen ne silittämään niin huomaat eron :) ihanaa vauva-arkea sinne! :*

      Poista
  12. No minäkin muistin sen vanhan postauksen! Ja välillä olen minäkin ihmetellyt että onhan niitä muitakin hulluja :) oman lapsem syntymän jälkeen löysin itsestäni 50-lukulaiset kotirouvan ja olen siitä asti silittänyt kaikki vaatteet. Mukavastihan tuo menee iltaisin telkkarin ääressä ja enpä kyllä tekisi tuota hommaa ellen oikeasti tykkäisi siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana oot! Mä silitin eilen Alexin tavaroitten ohella miehen pari paitaa ja muutama Olivian vaatteen ja tuli taas sellainen olo, että miks ihmeessä en silitä kaikki meidän vaatteita, ne on niin paljon siistimmän näköisiä silitettyinä! Totuus on kuitenkin se, etten millään jaksa alkaa silittämään kaikkea. Telkkariakaan en iltaisin katso :/

      Poista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)