tiistai 1. syyskuuta 2015

Mielipidepostaus: Iän sanominen.

Tästä ei nyt kauhean pitkää mielipidekirjoitusta saa, mutta tämäkin on sellainen asia, joka ärsyttää minua. Nimittäin IÄN sanominen. Oli se sitten oma tai lasten, niin oletteko huomanneet, että hirveän moni vastaa näin: 

Saara täyttää marraskuussa kuus, Niko ens kesänä kymmenen ja Asko joulukuussa kaksitoista.

Aivan, eli Saara on VIISI, Niko YHDEKSÄN ja Asko YKSITOISTA.

Miksi ihmeessä se on niin vaikeaa sanoa mitä ne lapset sillä hetkellä on? Kaikki me varmasti tiedämme, että jos lapsi on viisivuotias niin hän jossain vaiheessa täyttää kuusi. Ei kysyjää varmaan kiinnosta tietää milloin sillä lapsellasi on syntymäpäivä? Kysymys oli, minkäikäset lapset sinulla on?

Vai vastaako nämä ihmiset myös itsestään, että hei, olen Kati, ai minkä ikäinen? No täytän vuoden päästä 30. Mulla on siis tänään synttärit, täytin 29. Jep.

Saman ilmiön oon huomannut myös Facebookien eri ryhmissä, kun joku heittää ilmaan kysymyksen "niin minkäikäisiä mammoja täällä olikaan", sieltä alkaa tulemaan:

"joulukuussa täytän 27"
"toukokuussa 30!"
"Mä oon 17, täytän helmikuussa 18" (NO SHIT, mä luulin, että 17 jälkeen tulee 21)

Tähän samaan syssyyn voisin kysyä, että minkäikäinen lapsi on, jos äiti kirjoittaa hänen olevan 1,7v tai 1,9? Onko lapsi siis 1v 9kk vai 1v ja melkein 11kk? Hämmentävää.

Mä oon ainakin 28, mun lapset 2,5v ja 4 viikkoa sekä mieheni 34. Tähän pitäisi varmaan lisätä, että hän täyttää marraskuussa 35 :D 

Olenko taas ainut, joka keksii ärsyyntyä mistä milloinkin turhanpäiväisestä aiheesta? Oikeasti, tämä aihe on niitä, jotka pyörii mielessä silloin, kun "ilmiöön" törmää ja muistaa, miten ärsyttävä tapa se onkaan. Vähän niin kuin se leipien syöminen paperilta.

Terveisin, Karina, melkein 25, kuten kuvasta näkee. 

07/2012


23 kommenttia:

  1. Hih,ihana ärsytyksen aihe :). Enpä ole asiaa ajatellut,mutta kyllä noin tosiaan on. Minäkin saatan selittää etenkin esikoisesta, joka on syntynyt joulukuun 26.päivä,että hän on kohta 10. :)) Joku kuitenkin nimittäin kysyy,miksi poika on jo 4.luokalla jos on "vasta" 9 . Tätäkin on nähty aikaisempina vuosina. :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla riittää näitä ärsytyksen kohteita :D

      Poista
  2. Hahah, voin kuvitella miten kihiset, mutta mä luulen et noin vastataan vaan selventääkseen sitä tarkkaa ikää. Tai ainakin mun on helpompi vastata kysyjille poikien täyttäneen kaksi kesäkuussa kuin miettiä et montas kuukautta yli ne nyt olikaan :D Ja kun ihan vielä ei voi sanoa heidän olevan kaksjapuol kun siihenkin on vielä yli kolme kuukautta :D ja isommista lapsista mun mielestä riittää 5,5 vuotiaasta että se on viisi, mutta pieneillä mun mielestä kuukaudetkin merkkaa niin paljon, et tulee siksikin oltua kai tarkempi. En tiiä, tai sitte se on vaan tapa :D

    Itestäni sanon kyllä aina et oon 25, eiku 26 eiku apua jo 27!! En koskaan muista omaa ikää :D

    VastaaPoista
  3. Ja samaan kastiin menee "mun pirjopetteri on nyt 22kk vanha". AAAAAAAAAAA, miksei se vaan ole vähän vajaa 2v?? :D Pienten lasten kanssa ymmärrän tuon "hän täyttää kahden kuukauden päästä kaksi" -ilmaisun, koska on merkittävä ero onko 1v vai 1v10kk. Mutta aikuiset ihmiset :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. JOO! Mikä ihmeen 22 kk? tai 18kk - miks ei 1,5v?

      Poista
  4. Mulla on sillai että pojat syntyneet 11/02 ja 1/05 ja tyttö 5/08 niin sanon että se on esim.12 ja toinen 11 tammikuussa. Niilläkö ei ole kuin reilut 2v. ikäeroa. Hassua, tyttö on sitten VAAN 7v......

    VastaaPoista
  5. Hehe et oo ainoa ärsyyntyjä,olipa hauskasti kirjotettu :)!

    VastaaPoista
  6. Minä en käytä tuota "täyttää sen ja sen verran silloin ja silloin", mutta kysymättä kerron niin tarkan iän kun mihin pystyn. Johtuu siitä, että meidän poika alkoi puhumaan vasta yli 2-vuotiaana, mutta toisaalta juoksi ja kiipeili joskus 10kk iässä. Hän on myös pitkä ikäisekseen. Etenkin silloin alle vuoden iässä poikaa pidettiin paljon ikäistään vanhempana ja sitten jäätiin huuli pyöreänä tuijottamaan kun se ei osannutkaan puhua vaikka juoksi kilpaa siskon kanssa. Minulta on jopa kerran kysytty ovatko lapsemme kaksoset! Heillä on siis ikäeroa 2 vuotta ja 10 päivää :D Ja voin kertoa, että esikko ei ole mikään pikkutirppana hänkään! :D

    Minua ärsyttää, että 2,5-vuotiasta pidetään 4-vuotiaana ja sitten ihmetellään miten "noin iso poika" sitä ja tätä, joten hyvä etten luettele tarkkaa syntymäaikaa kellonaikoineen, kun joku sitä joskus erehtyy ihan kysymäänkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minkä pituinen teidän poika on? :)

      Ärsyttäis muakin, jos 2,5-vuotiasta pidettäisiin neljävuotiaana ja odotettaisiin hänen käyttäytyvään niin!

      Poista
    2. Neuvolassa on käyty 2-vuotiaana viimeksi, joten piti ihan mielenkiinnosta ottaa poika aamulla kiinni ja yrittää mitata - ei ollut kovin yhteistyöhaluinen :D Jotain 96 cm se oli. Ja 14 kg. Ruumiinrakenteeltaan jostain syystä niinku mun veli, eli luikku, joka toki lisää pituuden vaikutelmaa. Miehen kanssa ollaan ladonovi-mallia, niinku tytärkin.

      Mutta niin, tuo pituus on "ongelma" yleensä just kasvupyrähdyksen jälkeen. Tytön kohdalla kun tottui tasaiseen kasvuun, niin sitä ei tajunnutkaan miten pojat tosiaan kasvaa erilailla. Vaatteet menee aina hirmu kauan, kunnes tyyliin "yhtenä aamuna kaikki on jäänyt pieneksi kerralla". Silloin poika näyttää tietty extrapitkältä, kun yhtäkkiä pituutta on monta senttiä lisää ja painossa ottaa sit hitaammin kiinni. Ja kohta pyrähtää taas pari senttiä pituutta lisää :D

      Poista
    3. Oho! No onpa tosiaan pitkä! Olivia on nyt noin 90-91cm ja painaa kans juurikin tuon 14kg. Hän on taas ruuminrakenteeltaan samanlainen kun minä olin samanikäisenä. Lapsenpyöreyttä löytyy:)

      Poista
  7. Vastaukset
    1. Kiitos! En edes ajatellut kirjoittavani hauskasti, kunhan purin ärtymystäni :D
      Miten sä voit? <3

      Poista
  8. Sun lapset siis ovat 2v ja 0v. Eihän ketään kiinnosta että vauva syntyi 4 viikkoa sitten.. tai että toinen lapsi viettää syntymäpäiviään puolen vuoden päästä. Vai onko lapsesi siis 2,5v vai 2v ja 5kk.. meillä on kans 0v ja 2v lapset.. itse olen hmmm.. syntynyt vuonna 1989 joten mitäs se tekekään vuosissa.. meidän 0v on 5kk ja rapiat. Vauvoillahan on tarkkaa iän kanssa koska se vaikuttaa aikapaljon kehitysvaiheeseen. Ja meidän 2v on 2v ja 8kk. Ja hänen tilanteessaan ikää kysyttäessä sanon varmaan että hän on 2,5v tai joulukuussa 3v. Jos sanon että hän on 2v alkaa ihmettely kuinka hyvin hän puhuu jne.. ja sama homma kun kysytään 1v 11k lapsesta ikää niin kyllä mä vastaan esim että ens kuussa 2v. Ärsyttävää mutta mitä pienemmästä lapsesta on kyse niin sitä loogisempaa.. mut ei mua kyllä kiinnosta missä kuussa kukakin täyttää 24 tai 34v

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulta tais mennä nyt koko pointti ohi. Luehan postaus uudestaan, en jaksa alkaa selittämään sitä uudelleen. Kun eihän nyt ollu kysymys alle vuoden ikäisestä lapsista. Ja mun käsittääkseni 2,5v on yhtä kuin kaksi ja puoli vuotta, ei 2 vuotta ja 5kk. Ei minuakaan kiinnostaa kuka täyttää ens helmikuussa 28 ja kuka vasta toukokuussa, jos kysyn aikuiselta ikää niin odotan saavani vastaukseksi sen hetkisen iän.

      Poista
  9. Se oli läppä. Se olis vissiin pitäny tohon kirjottaa.. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeksi, ei mun väsyneet aivot ymmärrä huumoria enää :/

      Poista
  10. Oon huomannut että jossain vaiheessa aloitin tuon itse kesällä kun aina kun vastasin että poika on 2 vuotta niin jokainen kysyi että ai täyttää kohta 3? Suoraan nykyään vastaan että täytti kesäkuussa 2. Meillä tuntuu aiheuttavan aina hämmennystä koska poika oli 2v neuvolassa 95 cm eli on pitkähkö ja kaikki yrittää saada mielessään pojasta vanhemman kuin on :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)