perjantai 23. lokakuuta 2015

Mielipidekirjoitus: Tapaus Katri Sorsa ja seksi.

Katri Haapanen os. Sorsa sai vastikään suuren kohun aikaiseksi, kun kertoi blogissaan harrastaneensa seksiä miehensä kanssa samalla kun heidän 1,5 vuotias poika Elias nukkui Katrin nänni suussa vieressä. Katri toimii poikansa tuttina, eikä ole valmis vieroittamaan poikaansa vielä siitä. He liputtavat lapsitahtisuuden puolesta.

Onko se mun mielestä oikein? Ei. Onko se mun mielestä ällöttävää? On. Onko se mun mielestä seksuaalinen teko lasta kohtaan? Ei. Onko mun mielestä oikein haukkua Katria siitä, että hän on avoin ja puhuu myös tabuista ääneen? Ei todellakaan. Voisinko itse tehdä samoin? En. Tekeekö se minusta paremman äidin, kuin Katrista? Ei.

Seksi on sellainen asia, jota kaikki vanhemmiksi tulleet ovat ainakin kerran harrastaneet. Se on  kahden (tai useamman sukukypsän) henkilön välistä fyysistä koskettelua, läheisyyttä. Silti se on aihe, josta tavallisissa perheblogeissa ei pahemmin kirjoiteta. Seksi on intiimi asia ja se halutaan pitää omana asiana. Siinä vaiheessa kun nainen on synnyttänyt lapsen, hänen kuvitellaan muuttuneen Neitsyt Mariaksi.

Sitten joku poikkeaakin massasta ja kertoo omasta seksielämästään.. O M G , sosiaalinen media on sekaisin ja kirjoittaja saa paskaa niskaansa. Keltaisen lehdistön kannalta juttuhan on lähes mehevä, entinen  povipommi, nykyinen imettäjä-Katriksikin nimitetty Sorsa on selvästikin pedofiili. Hän harrastaa seksiä miehensä ja lapsensa kanssa. Yököttävää, eikö vain? Miten alas ihminen voi vielä vajota? Vai hetkinen... Pitäisikö meidän astua kuplasta ulos ja miettiä asiaa vielä uudestaan? 

Hankala aihehan tämä on, sitä en kiellä, lapset ja seksi eivät mielestäni kuulu yhteen. Mutta tässä tapauksessa mua enemmänkin harmittaa Katrin ja Sasun puolesta, kyllä seksille pitäisi löytyä sellainen hetki, ettei tarvitse koko ajan pelätä lapsensa heräävän.

Miten te Katri vihaajat olette ajatelleet ihmisten lisääntyvän, kun asutaan yksiössä? Laitetaanko lapsi seksin ajaksi  parvekkeelle? Mä varmaan laittaisinkin, oon itse niin rajoittunut tässä asiassa, etten pysty edes ajattelemaan seksiä kun lapset on samassa huoneessa.. (Onneksi talossamme on kaksi kerrosta..), eli huomaatteko, mä en todellakaan pystyisi pitämään lastani rinnalla samalla kun harrastan seksiä mutta minä pystyn kuitenkin pysymään asiallisena enkä hauku toista perhettä! 

Perhettä, joka omistautuu lapselleen, rakastaa ja tulee rakastetuksi.  En tiedä mitä psykologit tähän sanoo, mut oma maalaisjärki on sitä mieltä, että tuskin 1,5 vuotiaalle nukkuvalle lapselle jää mitään traumoja siitä, jos hänen vanhemmat harrastavat seksiä samassa sängyssä. Vai muistatteko itse, missä hengailitte 1,5 vuoden ikäisinä? 

Ei mulla muuta.

13 kommenttia:

  1. Vihdoin ensimmäinen järkevä kannanotto tähän aiheeseen! Oon kanssas aivan samaa mieltä et alkuperäisen innokkaan asioidensa levittelijän toiminta ei o sitä mitä ite tekisin, tai hyväksyisin, mutta tapoja toimia on monia eikä yksikään terve äiti tarkoituksella vahingoittaisi lastaan. Edes Katri S. Haukkuminen on taas vyöryny niin yli et en ees tajuu miten aikuiset ihmiset kehtaa....

    VastaaPoista
  2. Aivan samaa mieltä! Olen järkyttyneenä lukenut kommenteja aiheesta. Vaikken myöskään itse kykenisi niin tekemään, niin en todellakaan ymmärrä sellaista lyttäämistä ja haukkumista, mitä Katri on saanut osakseen. Sellaisetkin tapaukset saa vaan naureskelua osakseen, kun isompi lapsi yllättää vanhemmat sängystä, mutta nukkuvasta lapsesta tehdään lastensuojelu ilmoituksia, niin ei mene mun ymmärrykseen.. :)

    VastaaPoista
  3. Mä oon kans muutaman järkyn Katriin kohdistuneen haukun lukenu ja se asioiden vääristely! Tuli nii paha mieli et lopetin lukemisen.

    Mut mä aattelen kyllä kieltämättä et ei kai siinä oo mtn väärää. Lapsi on tosi pieni. Käyttää äitiä tuttuja eli käytännössä varmaan nukkui silloin. Meillä ei harrasteta lapsentahtisuutta eikä lapset ole koskaan nukkuneet samassa sängyssä mutta meidän oma talo oli periaattees kaksio. Siinä on ennen meitä asunut 5hengen perhe joka sen on 50-luvulla rakentanut. Ei ne lapset kuole tai saa traumoja jos nukkuvat. Ihmisten pitäs ottaa järkikäteen eikä esittää äiti Teresaa kaikessa ja haukkua muita.
    Kiitos asiallisesta kirjoituksesta :)

    VastaaPoista
  4. Jep jep, samaa mieltä. En itse noin voisi tehdä, vaikkei nukkuva lapsi siitä mitään traumoja saisikaan :D, mutta jos nyt joku pystyy keskittymään seksiin miehensä kanssa (vaikka lapsi tissillä nukkuu samaan aikaan), niin ei kai siinä sit...

    ... En tosiaan voi siis ymmärtää sitä, miten seksissä edes pystyy olemaan kunnolla mukana, jos lapsi nukkuu vieressä tissi suussa. Siis tulee mieleen lähinnä, että nainen toimisi siinä jonkun miehen seksilelun korvikkeena. Mutta jooh, ehkä jotkut sit osaa olla tarpeeks hiljaa ja pystyy kiihottumaan tuosta vain, vaikka tilanne olisi mikä. :D

    VastaaPoista
  5. Ei tehnyt minun mielestä väärin mitenkään. Mutta itse en pystyisi. Harrastamme seksiä samassa huoneessa missä nukkuu meidän 8kk ikäinen poika. Mutta en voisi harrastaa seksiä lasten hereillä ollessa enkä kyl vaikka nukkuisivat samassa sängyssä.

    VastaaPoista
  6. Kirjoitit täysin omat ajatukseni sanoiksi! Loistavaa! olen tismalleen samaa mieltä :)
    Itse en IKINÄ tekisi noin ja todellakin, siis ei edes samassa huoneessa lapsen kanssa, eikä tuo vaan mene mun järkeen, että joku sekstailee kun lapsi on kiinni itsessä, mutta on kyllä ihan kohtuutonta settiä saaneet niskaansa avoimuutensa takia, se menee jo yli. Mielipiteensä voi ilmaista myös fiksusti (niinkuin sinä tässä nyt), eikä toista kiusaamalla.

    VastaaPoista
  7. Joo, minäkin olen sitä mieltä, että seksille pitäisi löytyä "lapseton" aika (eli itse en kyllä kykenisi/haluaisikaan kyetä samanaikaisesti imettämään ja harrastamaan seksiä) mutta haukkumisen voi kyllä lopettaa. Se on asiatonta ja kertoo kyllä enemmän sanojastaan kuin kohteesta.

    VastaaPoista
  8. Jaan ajatuksesi joka lauseelta! En todellakaan itse kykenisi samaan (olen yhtä rajoittunut kuin sinäkin ;) ), mutta SILTI en todellakaan ymmärrä tätä negatiivista palauteryöppyä minkä Katri on saanut osakseen. Niinkuin tuossa toisessa kommentissa anonyymi sanoi, isommille "vahingoille" vain naureskellaan, mutta yhtäkkiä muistamaton ja nukkuva taapero on traumatisoitunut pysyvästi. Silkkaa tekopyhyyttä mielestäni. Mitenkähän muuten ennen tämä lisääntyminen hoidettiin, kun perheellä saattoi olla pieni torppa jossa yksi huone ja nukuttiin siskonpedissä lattialla? Tai monissa köyhissä maissa, joissa perheellä edelleen on vain yksi pieni huone jossa hoidetaan kaikki hommat lisääntymisestä ruoanlaittoon ja lapsiakin tuppaa olemaan enemmän kuin äidillä sormia... Ihmiset tuntuvat vieraantuvan koko ajan enemmän ja enemmän ennen ihan normaaleisti ihmiselämään kuuluvista asioista, surullisimpana esimerkkinä tietysti imetys (ooämgee ällö taaperoimetys, Katrihan tekee SITÄKIN?!) Hohhoijaa sanon minä. Joidenkin tarttisi hommata oma elämä.

    VastaaPoista
  9. Hyvä Karina <3
    Samoja ajatuksia mulla. Vaikka itse en tekisi, niin en todellakaan lähtis arvosteleen ja haukkumaan ja pönkittään omaa äitiyttäni sen myötä. Eikä kyllä muillakaan ole siihen perusteita, ainakaan tämän asian takia.
    Just niin äitien draamaa.
    Tekee Katrin puolesta tosi pahaa tää ryöpytys.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)