perjantai 30. joulukuuta 2016

Thaimaa 2016: matkakertomus.

Ajattelin näin alkuun tehdä ihan yleispostauksen meidän Thaimaan matkasta. Myöhemmin, ajan salliessa pilkon tätä sitten osiin ja kerron joistakin kohteista ja tapahtumista vielä erikseen. Mutta, asiaan!

Matkaan me lähdettiin 14.marraskuuta. Ensin oli lento Joensuusta Helsinkiin ja siitä parin tunnin odotuksen jälkeen Bangkokiin. Lennot menivät tälläkin kertaa oikein hyvin ja lapset jaksoivat hienosti jopa melkein 10 tunnin lentomatkan. Minulla oli lapsille mukana eväitä ja viihdykkeitä, kuten muutama lelu, värikynät, värityskirja ja paperia. Olivia oli nyt helppo tapaus, sillä hän tykästyi katselemaan lentokoneen penkin ruudusta lasteleffoja, nukkui kun väsytti ja naposteli, kun nälkä tuli.

Alexinkaan kanssa ei ollut ongelmia, kiitos imetyksen! Tissillä nukuttiin, leikittiin, torkuttiin, syötiin. Lento meni niin hienosti, että saatiin kehuja jopa muilta matkustajilta. On kuulemma maailmanmatkaja-aineksia lapsista. Asiaa helpotti toki yölento ja se, että molemmat nukkuivat koneessa hyvin. Minä en nukkunut silmäystäkään..

Päästyämme Bangkokin lentokentälle, siirryimme julkisen liikenteen aulaan, josta menimme seuraavalla bussilla Pattayalle, jossa perheeni asunto sijaitsee. Pattayalla jatkoimme vielä taksilla kämpille ja vihdoin, yli 25 tunnin matkustamisen jälkeen olimme perillä. Olihan siinä matkustusvälineitä, kotoa taksi, lentokone, lentokone, linja-auto, taksi. Huh. Kello oli siinä vaiheessa paikallista aikaa 14 ja jotta saisimme rytmin heti alusta lähtien kuntoon, sovimme ettei kukaan nuku päikkäreitä (lapset nukkuivat vajaa 2h linja-automatkan Bangkokista Pattayalle, itsekin torkahdin tunniksi).

Koska jääkaappi oli luonnollisesti tyhjä, suuntasimme ekana lähikauppaan ja sen jälkeen ravintolaan syömään. Yritimme sinnittellä mahdollisimman pitkälle iltaa, mutta lopulta uni vei voiton ja koko porukka simahti ennen 19.30 unille. Tuntui taivaalliselta laittaa silmät kiinni tietäen, että voi oikeasti nukkua! Aamulla yllätys oli suuri, kun kaikki heräsivät klo 10.30! Aikaerosta toipumisesta niin sinne päin matkustaessa kuin takaisin tullessa voisin kirjoittaa lisää myöhemmin :)

Siitä se loma kuitenkin alkoi ja jo seuraavalle viikolle olin bookannut meille 3 yötä Bangkokiin. Sinnekin matkustimme paikallisella bussilla. Hotelliin pääsimme taas käyttämässä Skytrainia ja taksia. Hotellimme sijaitsi ns vanhalla puolella kaupunkia eli lähellä nähtävyyksiä ja temppeleitä. Bangkokissa liikuimme hyvin paljon jalan ja taksilla, sillä taksi oli siellä verrattuna Pattayan taksiin todella edullinen. Bangokista kirjoitinkin pikaisen postauksen puhelimella, sen löydät tästä. Laajempi postaus tulee varmasti vielä jossain vaiheessa, tämä on vain pintaraapaisu!

Palattuamme Bangkokista Pattayalle meni muutama päivä, kun ystävämme Sonja tuli meille "au pairiksi" 10 päiväksi. Tämän 10 päivän aikana päästiin miehen kanssa kahdestaan kapungille, syömään, tapaamaan häämatkalla olleita ystäviämme ja muutenkin rentoutumaan hieman iisimmin, kun lasten kanssa oli yhdet ylimääräiset kädet. Kävin myös Sonjan kanssa kahdestaan markkinnoilla, yöelämässä jne. Oli huippua aikaa, varsinkin kun lapset tykkäsivät hänestä niin kovasti. Käytiin porukalla mm. Thaimaan suurimmassa vesipuistossa Ramayana waterparkissa, Koh Larn saarella sekä Pattayan nähtävyyksiä katsomassa. Muutama kohde, jossa olin viimeksi itse käynyt 10 vuotta sitten olivat pettymyksiä, mutta oli meillä myös onnistuneita kohteita :)

Sonjan palauttua Suomeen, meille jäi vielä 10 päivää oman perheen kesken. Noh, ne päivät eivät sitten mennetkään ihan suunnitelmien mukaisesti. Sonja lähti muistaakseni perjantaina 9.12 ja seuraavana päivänä minulla oli hieman vatsaongelmia, sain käydä muutamasti vessassa ennen kuin uskalsin liikkua mihinkään. Siitä seuraavana päivänä tauti iski mieheeni, mutta kummallakin helpotti jo maanantaina. Luulimme jo kaiken olevan takana, kunnes maanantai iltana (12.12) Olivia oksensi. 10 minuutin välein, koko illan. Reipas tyttö suostui kuitenkin juomaan eikä kuivimisen merkkejä ollut, joten ihan kotihoito riitti. Tiistain vietimme täysin kotona hoitaen Oliviaa ja keskiviikkona uskaltauduimme käymään jo kävelyllä. Torstaina 15.12 olimme jo kaikki ok ja päätimme käydä lounaalla ravintolassa. Syömisen jälkeen lähdettiin kävelemään rantakatua pitkin kämpille päin, mutta matka katkeili 10 minuutin välein.. Alex alkoi nimittäin oksentamaan. Kello oli siinä vaiheessa 16.30 ja kiiruhdimme kotiin. Alex raukka oksensi kaiken, mitä suuhunsa pisti ja lopulta kieltäytyi niin tissistä kuin vedestä. Mies lähti kuuden maissa käymään salilla ja palattuaan kämpille, oli Alexin kunto jo romahtanut täysin. Hän oli nuutunut, kalpea ja ei ollenkaan oma itsensä. Niinpä tilasin taksin ja lähdin Alexin kanssa Pattayan Bangkok Hospitaliin.

Siellä pääsimme ensiapuun, jossa Alexilta otettiin verikoe ja laitettiin tippa. Ja jäätiin yöksi tottakai. Perjantaina pojan vointi oli jo parempi ja hän alkoi olemaan oma itsensä. Lääkärin pyytämä kakkanäytekin saatiin annettua ja tulos tuli iltapäivällä: NOROVIRUS.

Koska vointi oli kuitenkin hyvä ja ruokakin pysyi sisällä, pääsimme pe (16.12) kotiin. Edessä oli viimeinen viikonloppu Pattayalla ja olimme sopineet mieheni kanssa, että hän saisi käydä ulkona syömässä ja viihteellä pe illalla ja minä saisin tehdä la illalla mitä haluan (sushia ja hierontaa <3). Niinpä päästin miehen lähtemään melkein heti kun tulimme kotiin ja hoidin lasten iltatoimet hyvien yöunien toivossa. Yö alkoikin hyvin, nukahdimme ennen yhdeksää... kunnes, heräsin klo 00.45 ihmeelliseen tunteeseen. Ihan kuin mahassa olisi tonni puuroa, joka seikkaili eestaas. Hipsin suoraan vessaan ja sit se alkoi. Oksensin 10-20 minuutin välein aamukuuteen saakka. Luojan kiitos lapset nukkuivat hyvin ja mies tuli kotiin siinä viiden paikkella, hahah. Silloin ei naurattanut, sillä yritin soittaa miehelle heti yhden maissa yöllä, mutta meidän molmepien paikalliset liittymät olivat lakanneet toimimasta klo 00.00, joten en saanut häneen mitään yhteyttä.

Alex rakasti eniten patsaita ja halusi aina murista niille.

Lauantain vietin sänkypotilaana koko päivän, mulle nousi 39 asteen kuume ja vointi oli todella heikko. Sunnuntaina 18.12 oli myöskin heikkoa oloa ja maanantaina 19.12 uskalsin jo hieman liikkua. Tiistai oli sitten meidän viimeinen päivä ja lähetin miehen lasten kanssa uima-altaalle aloittaen itse raivoisan siivoamisen ja pakkaamisen. Kämppä piti saada siihen kuntoon, ettei sinne jää muruakaan roskia. Siivosin kaiken mahdollisen, pakkasin, siivosin, pakkasin ja iltapäivästä pyörähdin itsekin altaalla ottamassa vielä viimeisen auringonsäteet talteen.

Koska olo oli hyvä, kävimme vielä pihviravintolassa syömässä ja tekemässä viimeisä ostoksia. Lapset nukkumaan ja viimeiset pakkaamiset. Keskiviikkona 21.12 klo 7 lähti taksi lentokentälle ja lomamme oli tullut päätökseen. Paluulento ei mennyt yhtä rauhallisesti, sillä kyseessä oli päivälento eikä Alex ois millään malttanut olla paikoillaan. Mutta siitäkin selvittiin. Ihanaa oli päästä lopulta kotiin, vaikka matka-aika venyi, kun Joensuun koneemme oli lähes tunnin myöhässä.

Viimeiset 10 päivää eivät siis todellakaan olleet mitään antoisaa aikaa, mutta onneksi matkamme kesti 6 viikkoa ja kaikki nähtävä sekä koettava oli nähty ja koettu. Silti olisin mieluummin viettänyt vikat päivät chillaillen ;)

Yksityiskohtaisempia tarinoita tulee vielä pikkuhiljaa, kuvia myös, kunhan saan katsottua ne itsekin läpi!

Karina

1. Mukavia matkakuvia ja kivalta kuulostaa reissu, paitsi norovirus. :/

1. Kiitos! Parempia on vielä tulossa :)
      Joo, noro oli... kokemus :D

2. Hei! Onpas mielenkiintoista lukea matkakertomustasi, mekin suunnittelemme matkaa Bangkokin suunnille ensi marraskuulle. Oliko teillä millaiset kelit siellä? Luin netistä, että marraskuussa ei enää tuolla suunnalla paljoa satelisi, mutta mitenköhän se oikeasti mahtaa olla?

1. Piristit päivääni - kiitos siitä! :)

Meillä oli kelit kohdillaan, yhden ainoan kerran taisi sataa ja sekin oli jo myöhään illalla, kun olimme tulossa ravintolasta hotellille, taksilla toki niin ei paljoa kastuttu :) Ja siis nimenomaan Bangkokissa. Pattayallakaan ei komtaa kertaa satanut. Kyllä se on marraskuu alkaa jo olemaan aika aurinkoinen kuukausi sillä akselilla!

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)