keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Asenne ratkaisee - myös bloggaamisessa.

Olin tänään eräässä koulutustapahtumassa, jonka teemana oli myyminen. "Kuinka myydään - ja joskus onnistutaankin siinä" kuului otsikko Facebookissa, kun tapahtuman sieltä bongasin. Aika erikoinen otsikko, ajattelin. Miksi ei olisi vaikkapa "Kuinka myydä ja onnistua siinä" tai "Näin onnistut myymään" tai ihan mitä vaan, mutta että "Kuinka myydään ja _joskus_ onnistutaankin siinä" kuulosti ihan liian vähättelevältä.

Koulutuksen jälkeen ymmärsin, että otsikko on itse asiassa aika paikkaansa pitäväkin. Hyväksi myyjäksi ei synnytä, vaan tullaan kovan työn tuloksena. Jos olet kuullut sanonnan, että hyvä myyjä myy vaikka jäätä eskimolle, niin mieti, onko hän todella hyvä myyjä vai hyvä ympäripuhuja? Tarvitseeko eskimo jäitä? Vai tuleeko hänelle kaupanteon jälkeen ostokrapula ja jään ostaminen loppuu siihen?

Tapahtumassa oli kolme puhujaa, jotka kaikki kertoivat omista kokemuksista myyjinä. Yksi heistä oli selvästikin valmistellut esiintymisvuoronsa. Power point esitys oli tukena, johon nojata. Tuli faktaa ja kokemuksia, vinkkejä sekä ajatuksia. Myös toinen näistä kolmesta oli miettinyt hyvin, mistä puhuu. Hänen valloittava persoonansa tuli vähän väliä esiin ja melkein toivoin, että hän olisi ollut oma itsensä ihan koko ajan eikä vain silloin, kun innostui kertomaan omista kokemuksistaan. Niitä tarinoita olisi kuunnellut mielellään lisääkin. 

Yksi puhujista taas erottautui joukosta toisella tapaa. En tiedä, mikä totuus on, mutta mun silmään hän ei näyttänyt kovin valmistautuneelta. Hän aliarvioi yleisöään, piti kättään koko ajan housujen taskussa, jaaritteli niitä näitä. Jos hän olisi myynyt henkilökohtaisesti minulle jotakin - en olisi ostanut. 

Hyviäkin asioita jäi kuitenkin mieleen. Esimerkiksi 5 sekunnin sääntö. Jos esimerkiksi mietit soittavasi jollekin vaikkapa asiakkaallesi tai liidille, niin tee se 5 sekunnin sisällä, kun sitä ajattelit, koska muuten alat ylianalysoimaan sitä ja lopulta et soita ollenkaan.

Jos haluat, että kauppoja syntyy, pidä itsesi koko ajan liikkeessä. Mitä enemmän palloja vierii, sitä enemmän niitä tulee maaliin. Ja se pitää paikkansa. Liikkeellä oleminen ei aina tarkoita fyysistä liikkumista paikasta toiseen, mikä toisaalta ei sekään ole huono vaihtoehto, koska liikkuessa muuallakin kuin vain oma työhuoneesi sisällä, saatat törmätä vaikkapa potentiaaliseen asiakkaaseen tai johonkin, jolla on päätösvaltaa jo vireillä olevaan kauppaan.

"Pallopeleissä pallo tai kiekko pomppii yleensä sille joukkueelle, joka liikkuu eniten. Maaleja syntyy sitä enemmän, mitä enemmän pyrkii maalia kohti. Sama koskee yritystoimintaa" - Matti Alahuhta

Miten sitten tulla hyväksi myyjäksi?


  • Kuuntele enemmän kuin puhut
  • Asenne ratkaisee
  • Aseta tavoitteita ja seuraa niiden toteutumista
  • Optimoi ajankäyttö
  • Opi jatkuvasti uutta ja kehitä myyntiosaamistasi

Miten tämä liittyy bloggaamiseen? Kaikin tavoin. Jokainen, joka haluaa saada vähänkin tienestejä blogistaan myy omaa aikaa ja sisältöä lukijoille. Jos katsotaan edellisiä teesejä, niin bloggaajan tulisi lukea niitä seuraavasti: Kirjoita siitä, mistä lukija on kiinnostunut. Ei lukijaa kiinnostaa, että kävit eilen lastesi kanssa ulkona ja puhalsitte saippuakuplia. Mutta jos teit sen saippuakupla-aineen itse, niin se kiinnostaa ja sen ohje kannattaa jakaa. Asenne ratkaisee - myös bloggaamisessa. Jos lukijoita ei ala näkyä ja blogi hiipuu hiipumistaan niin aina voi parantaa, kouluttaa itseään, mainostaa itseään ja ennen kaikkea uskoa siihen mitä tekee.

"Aseta tavoitteita ja seuraa niiden toteutumista" Oli ne sitten yksittäiset lukijat, postausmäärä viikossa, uudet lukijat, sivunäytöt - ihan mitä vaan. Kunhan se on mitattavissa oleva luku. "Enemmän lukijoita" ei ole mitattava luku. 20 uutta lukijaa taas on. 

"Optimoi ajankäyttö" Kirjoitit sitten harrastelijana tai ammatiksesi, tiedät miten paljon aikaa bloggaaminen vie. Aikatauluta tekemisesi niin saavutat tuloksia. "Opi jatkuvasti uutta ja kehitä myyntiosaamistasi" = Opi jatkuvasti uutta ja kehitä kirjoitustyyliäsi, blogiasi. Pysy ajantasalla, mitä maailmalla tapahtuu, miten some toimii, miten sitä käytetään jne.

Olenko itse tehnyt tätä? Kyllä ja ei. Olen kirjoittanut blogiani jo 6 vuotta. Siihen on mahtunut niin hyviä kuin huonojakin kausia. Kun pallo vieri, niin se todella vieri. Yhteistöitä tuli toisensa perään, lukijamäärät nousivat. Mutta asenne ei riittänyt. Annoin homman lopahtaa enkä jaksanut enää nousta ylös.  En osannut (enkä osaa vieläkään) optimoida ajankäyttöä. Silloin kun asetin tavoitteita, en seurannut niiden toteutumista. En opiskellut SEOta, en lukenut toisten blogeja. Elin vain omassa pienessä maailmassani, kirjoittaen vain minulle tärkeistä asioista. En antanut teille mitään. Vieläkin ihmettelen, miten täällä käy yli 3000 yksilöityä kävijää kuukaudessa vaikkakin anti on mitä on. Ehkäpä tottumuksesta?

Aionko jatkossa kehittää itseäni ja blogiani? Todennäköisesti. Mutta luulen, että blogin tyyli on nyt hakusessa. Minua kiinnostaa nykyisin ihan erilaiset asiat kuin viisi vuotta sitten. En koe enää tarvetta kirjoittaa lapsista niin paljon kuin aikaisemmin. Matkailu, raha, säästäminen, ajankohtaiset ajatukset, mielipiteet, toki lastenvaatteet ja muotikin edelleen, mutta toivottavasti myös paljon muuta. Tämä on minun alusta saada ajatukset ulos.

                                                               Minkälaisia ajatuksia postaus herätti?

Karina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)