torstai 24. huhtikuuta 2014

Mamu tässä moooi!

Vaikka muutinkin Suomeen 15 vuoden ikäisenä, 12 vuotta sitten, en ole koskaan ajatellut olevani maahanmuuttaja. Termi maahanmuuttaja tai mamu, ei ole koskaan koskenut minua.

Kunnes pari viikkoa sitten postilaatikostamme löytyi kirje Tilastokeskukselta.

6000 satunnaista maahanmuuttajaa on valittu tutkimukseen ja minä olen yksi niistä. 
Tutkitaan maahanmuuttajien sopeutumista, työllistymistä ja elämää näin muuten.

Sama paperi oli myös viroksi. Minulle tulisi soittamaan joku henkilö Tilastokeskukselta ja sopimaan kanssani minulle parhaan ajan haastattelua varten. 

Se paras aika oli tänään päivällä, Olivian päikkäreiden aikaan. Haastattelija tuli meille kotiin.

Kyseli koulutustaustaa, työhistoriaa. Miten minuun on suhtauduttu esimerkiksi työvoimatoimistossa, Kelassa jne.

Olin ehkä huono haastateltava, sillä minullahan on kaikki todella hyvin. On suomi äidinkielenä, on korkeakoulututkinto, perhe, omakotitalo, vakaa talous ja ihana mies, ihanin lapsi. Olen juu ilman vakituista tyäpaikkaa, mutten kummiskaan työttömänä.

Ja olen valkoinen. Virosta, en Somaliasta.
Minuun on suhtauduttu aina hyvin, olen saanut erinomaista palvelua, olen ollut täysin samanarvoinen kuin muutkin suomalaiset. Mutta entäs, jos olisinkin Somaliasta, tummaihoinen, huonosti suomea puhuva. Olisinko saanut samanalaisen elämän, mitä olen nyt saanut?

Vuoden 2013 ennakkotilaston mukaan, Suomeen muutti sinä vuonna 30 300 henkeä.

"Suomessa asui vuoden 2012 lopussa 195 511 ulkomaalaista, mikä on 3,6 prosenttia koko väestöstä. Suomen kansalaisuus myönnettiin 9 518 henkilölle vuonna 2012."

Mulla ei ole lähipiirissä kovinkaan montaa maahanmuuttajaa, joten omakohtaista kokemusta minulleaei tästä ole. Olen kuitenkin aika varma, että ihonvärillä ja sosiaalisella statuksella on Suomessa suuri merkitys. Valitettavasti, mutta näin se vaan on. Ei tarvitse mennä kuin kaksi sukupolvea taaksepäin - niin kohtaamme ryssävihan. Ei tarvitse kun kysyä muutamalta tutulta, mitä mieltä he ovat pakolaisista, kun nousee esiin rasismi. 
Ei tarvitse kuin nähdä vilaukselta romani lähikaupassa, kun tarkistat, että lompakkosi on takataskussa.

Ennakkoluuloja, rasismia vai molempia?

Lähteet: Sisäministeriö

5 kommenttia:

  1. Itse olen juuri pohtinut tuota, että miksi ihmiset suhtautuu erilailla valkoisiin ihmisiin jotka muuttaa suomeen kuin taas tummaihoisiin. Useat ajatellee näitä maahanmuuttajia pummeiksi, jotka syövät meidän rahat.. Kauheeta, tuollainen ajattelu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on. Yleistäminen on yksi suurin virhe, jonka useat tekee!

      Poista
  2. Hyvä teksti ja hyviä pohdintoja. Niinhän se valitettavasti menee. Ehkä se näkyvin väestönosa maahanmuuttajista tai hieman kantasuomalaisen ulkonäöstä eriävistä etnisiin ryhmiin kuuluvista henkilöistä on just heitä, jotka aiheuttavat häiriötä ja huonoja kokemuksia kanssaihmisille. Ne tavallista elämää elävät jäävät sitten tavallaan piiloon. Tai siis näin mä oon ajatellut. Ehkä se yleistäminen tulee ennakkoluuloista, joka taas tulee...? No, ehkä jotkut on varautuneita ihan luonnostaankin ja osalla sitten taustalla niitä ikäviä kokemuksia joiden pohjalta voi olla hankala nähdä, että ihmiset on kaikesta huolimatta yksilöitä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, koen myös hieman itsekkyyttä (suomalaisissa)ihmisissä. Luulen että ihmisille jotka ajatellee rasistisesti, niin se rasistisuus johtuu siitä, että he ajattelevat, että heidän elämä olisi parempaa ja he olivat onnellisempi jos ei olisi näitä heidän sanottuja pummeja, jotka vie heidän rahat.
      Toivottavasti sait selvää mitä yritän hakea! :))) Tämä on niin monimutkainen ja varmasti voi ajatella monesta kannasta.

      Poista
    2. Kiitos Janni ja Anonyymi kommenteista. Ymmärsin kyllä molempien ajatukset :)

      Osaahan suomalaset olla rasistisia myös ihan suomalaisiakin kohtaan, ehkä se sitten juuri sitä itsekkyyttä. Onneksi en ole joutunut kokemaan sellaista. Eestissä kylläkin olin koulukiusattu suomalaisen sukunimeni takia - olin se poro. Tuntui ikävältä ja tavallaan sitä voi verrata myös rasisimiin vaikkakin lievempänä.

      Hitto, mä oon niin väsynyt, et ajatus ei nyt kulje :( ja ipadilla kirjoittaessa tulee kamalasti vääriä kirjaimia joka väliin..argh.

      Poista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)