lauantai 20. lokakuuta 2018

Väsyneen päiväkirja: Matala ferritiini.

Helou, tein taas reilun kuukauden mittaisen katoamistempun. Kaikkeen on tosin omat syynsä. Suurimpana se, että aloitin kuukausi sitten uudessa työpaikassa! Arkirytmi muuttui taas kerran hyvin säännölliseksi ja omaa aikaa en ole osannut juurikaan ottaa. Työaikani ovat olleet sellaisia, että lähdemme lasten kanssa aamuisin kotoa klo 7.50 ja mieheni hakee lapset klo 17, itse tulen kotiin 17.30. Yhdeksään mennessä yritän olla jo nukkumassa, joten illat menee hyvinkin nopeasti lasten ja ruoanlaiton parissa. 



Teen myös ainakin loppuvuoteen saakka keikkahommia yökerhossa ja isommissa tapahtumissa (esim. Joensuun Areenalla). Yövuoroja minulla on joko pe tai la ja niitäkin esim. tässä kuussa vain 2, joten liian ylikuormittunut en missään nimessä ole. Marras - ja joulukuusta uskoisin tulevan kiireisempiä, koska pikkujoulukausi starttailee jo. 2 keikkaa on jo sovittu heti marraskuun ekalle viikonlopulle.

Uudessa työpaikassa olen viihtynyt todella hyvin ja tykkään kyllä todella paljon. Kuukausipalkka, säännölliset työajat, mukavat työkaverit, iso talo, etenemismahdollisuudet yms. Menen töihin iloisena ja palaan töistä iloisena, ihan huippua! 

Noin kuukausi sitten kävin myös mittauttamassa ferrittiiniarvoni ja aloitin lisäraudan syömisen. Joidenkin lähteiden mukaan naisen optimi arvo olisi 70-100. Minun arvoni oli 16, joten aika alakantissa ollaan, vaikkakin lääkärin mielestä "olen viitearvojen sisällä, ne kun ovat 13-150" eli kaikki ok. Pienen keskustelun jälkeen, jossa pyysin lääkäriä katsomaan viime kevään uupumushistoriani sekä kaikki muut oireet, jotka viittaavat raudanpuutteeseen ilman anemiaa, sain hänetkin myöntämään, että kyllähän tuo arvo on matala, ei siitä mihinkään pääse. Syön nyt päivittäin rautaa ja tammikuussa minulla on kontrolliaika, onko rauta lähtenyt imeytymään ja ferritiini kohoamaan vai pitääkö tutkia tarkemmin, mistä puutostila johtuu.

Psykologisesti minulle oli suuri helpotus saada noin matala arvo, koska sain siitä itselleni syyn, miksi olin jo keväällä totaalisen väsynyt ja uupunut, miksi Espanjassa vietin 75% ajasta sängyssä ja miksi en jaksanut kotona tehdä mitään ylimääräistä. Hyvä, jos pakollisiakaan.

Muuten meillä menee hyvin, arki rullaa, perhekalenteri on kovassa käytössä, että saadaan kaikki synkronoitua keskenään. Otettiin käyttöön myös FamCal sovellus, johon päästään miehen kanssa kummatkin omilta puhelimilta tekemään merkkauksia kalenteriin, heti kun joku uusi meno tai työjuttu tulee tietoon. Ja niitähän tulee!

Hyvää syksyä kaikille, kirjoittelen taas, kun sopiva hetki löytyy :)

ps. Projekti20 elää nyt omaa elämäänsä, en ole käynyt vaa´aall kuukauteen, joten tehdään tarkistus vasta kun siltä tuntuu.

Karina


maanantai 17. syyskuuta 2018

Projekti20, viikko 3.

Viime viikko eli viikko 3/20 oli aivan surkea. Kuten jo maanantaina arvelin, menkat tulee sotkemaan treenit ihan kokonaan ja näin kävikin. Ajatustasolla yritin tehdä vaikka mitä, mutta toteutus oli kaikkea muuta. Onneksi innostus palasi jo loppuviikosta takaisin ja viikonloppuna tuli käytyä lenkeillä. Ruokailutkin meni miten sattuu ja olimme viikonlopun Jyväskylässä sukuloimassa, jossa vietettiin tupareita, joten herkkujakin tuli syötyä.

Viime viikon treenit:

Maanantai - lepo

Tiistai - nallepaini, 1h (ohjattu, lasten kanssa)

Keskiviikko - kävely 1h metsässä

Torstai -  lepo

Perjantai - lepo

Lauantai - kävelylenkki 4,8km 44min

Sunnuntai - kävelylenkki 7,5 km, 1h 5min


Mitat viime viikosta sekä alkumittauksesta:

.. olivat täysin samat kuin viikon 2  jälkeen. Eli ei mitään muutosta mihinkään suuntaan.  Eikä ihmekään, kun katsotaan viime viikon "liikuntaa". Painoa oli tosin pikkuisen enemmän kuin viime viikolla. En tiedä miksi.

Ihana aloittaa tämä viikko tietäen, että pääsen treenaamaan vaikka jokaisena päivänä, sillä menkat on tältä osin taputeltu (seuraavia odotellessa...)! Mittaustuloksissa ei ole vielä suuria muutoksia tullut, mutta suunta on kuitenkin oikea ja esimerkiksi olen tosi tyytyväinen, että lantio on alkanut kaventumaan. Painoa ei nyt kannata grammalleen tuijottaa, mietinkin itse asiassa, jos kävisinkin jatkossa vaa´alla vain kerran kuussa. No katsotaan, nyt on kuitenkin helppo pitää mittauspäivä jokaisena maanantaiaamuna.

Mukavaa alkanutta viikkoa :)

Karina





maanantai 10. syyskuuta 2018

Projekti20, viikko 2.

Hola! Toinenkin viikko jo takana, jei! Enää 18 jäljellä.. sitten katsotaan jatkoa. Toivottavasti olen kuitenkin 20 viikossa päässyt siihen tulokseen, ettei minun tarvitse ihan viikottain enää lukuja seurata.



Viime viikon treenit:

Maanantai - Kävelylenkki 1h 8 min, 6,5km + kuntosali 45 min, rinta+selkä

Tiistai - Kuntosali Circuit 1h + kävelylenkki 1h 13 min, 8,3km

Keskiviikko - Palauttava kävelylenkki 1h, 5km

Torstai - Kuntosali 1h

Perjantai - lepopäivä

Lauantai - Kävelylenkki (lapset pyörällä mukana) 1h 27 min, 6 km

Sunnuntai - lepopäivä


Mitat viime viikosta sekä alkumittauksesta:

Paino: +1,3 kg    //  +0,4 kg 

Rinnanympärys: +4,0 cm    //  +4,0 cm

Rintojen alta: +1,0 cm  //   +/- 0 cm

Vyötärö: +/- 0 cm   //  -1,0 cm

Navan kohdalta: +1,0 cm   //  -1,0 cm

Lantio: -1,0 cm  //   -2,0 cm

Reisi oikea: +/- 0 cm   //   -0,5 cm

Viime viikko meni treenien osalta suht hyvin, 7 päivästä 5 treenipäivää ja yhteensä 7 treeniä. Tekeminen painottui alkuviikolle, koska olimme to-su vanhempieni luona ja siellä ainut treeniksi huomioonotettava tapahtuma oli kävelylenkki lauantaina. Ennen lähtöä kävin salilla kylläkin torstaiaamuna.

Paino ja rinnanympärys selittyvät kuukautisilla. Turpoan niitten aikana aina pari kiloa vähintään ja rinnat nähtävästi myös. Tämä viikko tuleekin olemaan suunnannäyttäjänä, miten treenien käy, kun mahaan, alaselkään ja päähän sattuu joko yhtä aikaa tai ainakin johonkin lähes sen koko viikon ajan. Minulla on monesti kuntoilu tyssännyt juurikin menkkoihin, koska olen aivan raato niitten aikaan. Salin sijaan ainakin suunnittelen meneväni tänään pidemmälle kävelylle. Suklaahimot yritän taltuttaa omena-kaurapaistoksella. 

Pitäkää peukkuja yllä, että jaksan liikkua tälläkin viikolla :)