lauantai 7. marraskuuta 2015

Malaga, Espanja.

Lähdettiin eilen aika extempore junalla Malagaan: minä, lapset ja äitini. Käytyäni siellä jo kerran (sadepäivänä) ystäväni kanssa, minua jäi vaivaamaan se, ettei voitu liikkua niin vapaasti kuin olisimme halunneet ja oli vähän inhoittavaa olla vaunujen kanssa liikenteessä kun 75% päivästä satoi vettä.

Niinpä valitsimme eilisen aurinkoisen päivän Malagapäiväksi ja hyppäsimme tasan klo 12.00 lähtevään junaan. Fuengirolasta Malagaan kestää junalla matkustaa 45 min. Edestakainen lippu maksaa 7,20 euroa, alle 6 vuotiaat lapset matkustavat ilmaiseksi. Vaunuja ja pyörätuoleja varten on oma vaununsa, jossa myös iso vessa. Näyttöjä, joissa lukee reitti ja seuraava pysähdyspaikka on paljon, joten ei tarvitse pelätä, ettei osaa jäädä oikealla pysäkillä pois.

Ensimmäisenä suuntasimme kahvilaan välipalalle ja imettämään. Kun perushuolto oli tehty, lähdimme rauhallisin mielin kohti vanhaa kaupunkia. Olivia alkoi päikkäreille ja Alexkin taisi siinä vaiheessa nukkua.

Málaga on satamakaupunki Etelä-EspanjassaAndalusiassaCosta del Solilla. Se on myös Málagan maakunnan pääkaupunki. Kaupungin väkiluku on noin 570 000 (2013)[3]. Metropolialueella asuu noin 865 000 ihmistä (2012)[4]. Málagaa ympäröivät vuoret ja kaksi jokea: Guadalmedina ja Guadalhorce, jotka laskevat Välimereen kaupungin lähellä.
Málagan keskusta on lähellä satamaa. Kaupunkiin tuovat tuloja maatalous ja turismi. Kaupungissa on yliopisto ja kansainvälinen lentokenttä, Málagan lentoasema (koodi: AGP). Kaupunki ja Costa del Sol ovat erittäin suosittuja turistikohteita ja kaupunkiin tulee halpoja lentoja eri puolilta Eurooppaa. Jatkoyhteydet muihin Andalusian kaupunkeihin, SevillaanCórdobaan ja Granadaan hoituvat autolla, junalla tai linja-autolla. Kaupungissa on myös runsaasti omia nähtävyyksiä, museoita, kirkkoja ja linnoituksia.
Taiteilija Pablo Picasso, näyttelijä Antonio Banderas ja näyttelijä-muusikko Fran Perea ovat kotoisin Málagasta. (Lähde: Wikipedia)

Shoppailureissu tämä ei missään nimessä ollut ja ainut vaateliike, jossa käytiin sisällä oli Desigualin liike vanhassa kaupungissa.

Koska rakastamme äitini kanssa katsella nähtävyyksiä, taloja, ihmisiä ja ylipäätänsä kulttuuria, menimme käymään Catedral de Malagassa, joka on nimensä mukaisesti katedraali eli Tuomiokirkko.
Kirkko sijaitsee Calle Molina Lario -kadun varrella, Plaza del Obispo -aukion edessä, ja tänne on vain parin minuutin kävelymatka Alcazaban alapuolelta. Kirkko rakennettiin 1500-1700-luvuilla. Huomionarvoisinta siinä on sen upea barokkijulkisivu ja länsipuolen tornin puuttuminen. (Lähde: www.pienimatkaopas.com).

Picasson museossakin meidän oli tarkoitus käydä, mutta vartijan mukaan emme olisi mahtuneet tuplavaunuilla galleriaan, joten jätimme tällä kertaa väliin. Jos Alex olisi ollut hereillä, olisin napannut hänet Manducaan ja jättänyt vaunut vartijoille, mutta hän nukkui enkä raaskinut sen takia alkaa herättelemään.

Cillicone Jäätelösuoja* saatu Babyland.fi verkkokaupasta.

Silikoninen suoja jäätelötötterölle jotta se ei valu pohjasta tai valu lapsen vaatteille. Tämä suoja sopii retkelle mukaan tai kotona käytettäväksi, lisäksi voit tehdä jäätelöannoksen siihen suoraan! Valmistettu silikoonista ja ei sisällä haitallisia kemikaaleja. Voidaan pestä astianpesukoneessa.

Tästä Malaga reissusta jäi hyvä mieli, katedraali oli todella upea ja 5 euron pääsynmaksun arvoinen. Jos historia, kulttuuri ja estettiikka yhtään kiinnostaa, niin suosittelen kyllä piipahtamaan, jos siellä suunnalla olet! Malagan vanha kaupunki yllätti siisteydellään sekä monipuolisuudellaan. Ravintoloita, pubeja, kauppoja, kioskeja, vanhaa arkitehtuuria, iloisia ihmisiä. Aivan ihana kesäkaupunki! Satamassa ei me ei Malagassa käyty. Yritän vielä ehtiä tällä reissulla Marbellaan, siellä on kuulemma upea satama-alue.

Enää 6 päivää tai no 5,5 päivää täällä. Tulee kiireiset viimeiset päivät, kun pitää ehtiä joka paikkaan. Tosissani selailin jo lentoja huthikuulle tänne takaisin, miehelle en vielä ole tästä ajatuksesta kertonut (sori rakas, jos luet sen täältä), täytyy jotenkin saada hänelle myytyä tää idea..