sunnuntai 5. elokuuta 2018

Fuengirola kolmessa päivässä.

Fuengirola, tämä suomalaistenkin rakastama eteläespanjalainen kaupunki, kuuluu Malagan maakuntaan sekä Andalusian autonomiseen alueeseen. Sijantina ihanteellinen Välimeren ranta, Costa del Solin eli Aurinkorannikon alueella. Asukkaita täällä on noin 80 000 ja kesäisin määrä kolminkertaistuu suuren turistivirran vuoksi.

Suomalaiset ovat ottaneet kaupungin omakseen ja Costa del Solin alueella asuu pysyvästi arviolta noin 20 000 suomalaista! Alue, jossa itse asun on Los Pacos ja täällä kuulee enemmän suomea kuin espanjaa. On suomalaisia lääkärinvastaanottoja, kauneusalan yrittäjiä, kauppoja, kahviloita, pubeja, you name it. Toinen hyvin suomalainen alue on viereinen Los Boliches.

Miksi juuri Los Pacos vetää suomalaisia puoleensa? Oma arvioni on, että koulut. Täällä on niin suomalainen peruskoulu kuin myös lukio, jota esimerkiksi oma pikkuveljeni kävi 3 vuotta (syys - ja talvilukukaudet täällä ja kevätlukukauden Suomessa).

Kuten viime postauksessa kerroin, ystäväni oli täällä vain kolme kokonaista päivää, joten aikaa kiertää paikkoja oli hyvin rajallinen. Katsotaan, mitä kaikkea ehdimme tehdä!

Päivä 1.

Olimme tulleet edellisenä iltana Helsingistä Malagan lentokentälle, josta jatkoimme junalla Fuengirolaan. Jäimme Los Bolichesen asemmalla pois ja kävelimme Los Pacosiin. Kaikkien tavaroiden ja kuuman iltapäivän auringon vuoksi, olimme hiestä läpimärkiä saapuessamme perille. Illallinen läheisessä ravintolassa, nopea kauppareissu aamupalatarvikkeita varten, suihku ja nukkumaan!

Maanantaina, ensimmäisenä kokonaisena päivänä, aloitimme pihan siivoamisesta. Pöly, palmupuun siemenet ja roskat olivat vallanneet pihan, joten harjojen ja vesiletkun avulla hoidimme työt ensin.

Tämän jälkeen nopea virkistäytyminen taloyhtiön uima-altaassa ja suuntana ranta!

Valitsimme suht rauhallisen paikan ja uimassakin käytiin, mutta vesi oli ihan jäätävän kylmää! Ei siellä montaa minuuttia viihtynyt. Rannallakaan ei itse asiassa kovin pitkään otettu aurinkoa, sillä mahassa alkoi kurnimaan nälkä ja lähdettiin kävelemään rantaboulevardia pitkin paikallista linnaa Castillo Sohalia kohti. Minulla oli mielessä eräs sushipaikka, mutta juuri sen ravintolan lähellä oli mainos toisesta sushipaikasta saatesanoilla "all you can eat" ja loppu onkin historiaa. Käveltiin suoraaan Sukiyaki Sushi & Grill ravintolaan ja vedettiin sushiöverit. Täytyy muuten kehua paikan tilausjärjestelmää. Vaikkakin kyseessä on buffet, niin tilaukset tehdään tabletin välityksellä suoraan keittöön. Kerralla tilattavien määrää on rajoitettu ja tilauksen jälkeen on 10 min aikaa syödä edelliset, ennen kuin uusi tilaus menee läpi - tällä tavalla ravintola pyrkii minimoimaan hävikkiä. Sillä kyllähän sen tietää, miten ihmisen käy buffassa, kun hän tankkaa lautaisiaan täyteen ja sitten huomaakin yks kaks, että hups, maha on täynnä ja puolet kolmannesta lautasesta menee roskiin. Mun sushit ovat yleensä hyvin lohipainoitteisia, en voi mitään, r a k a s t a n.

Ravintolan jälkeen käytiin katsomassa Sohailin linnaa ja reippailtiin kaupan kautta Los Pacosiin. Käveltyjä kilometrejä kertyi sinä päivänä reilusti yli 20. Onnistuin myös polttamaan herkän vaalean ihoni, joten kaksi seuraavaa päivää näytin juuri "siltä turistilta, joka näyttää siltä, ettei ole osannut suojata itseään paahtavalta auringolta". Jep. I was pretty. RED, but pretty.

Anyway, koska virtaa oli kummassakin, mikä oli kylläkin yllättävää, käytiin tsekkaamassa vielä Fuengirolan maanantainen yöelämä. Istuttiin aika pitkään tunnelmallisessa espanjalaisessa katukahvilassa ja pyörähdettiin myös kansainvälisessä karaokebaarissa sekä rockbaarissa. Ilta venähti pitkälle aamuun...

Päivä 2.

Edellinen päivä ja yö verotti vähän voimia, mutta siitä huolimatta jatkoimme suunnitelmien mukaisesti ja kävelimme Feria alueelle markkinnoille. Ikävä kyllä olin muistanut niiden loppumisajankohdan väärin, joten paikalle saapuessamme kaikki olivat jo pakkaamassa tavaroitaan. Niinpä lähdimme kävelemään kohti keskustaa, ihaillen pieniä kujia ja kauniita maisemia.
Tiemme vei lopulta kauppakeskus Miramariin, jossa tehtiin nopea kierros ja bussilla Los Pacoseen. Kotona taas nopea vaatteiden vaihto, pieni laittautuminen ja bussilla (jep, aloimme käyttää enemmän busseja, koska se maksoi vain 1,15e hlö) lähemmäksi Fuengirolan satamaa, ilallinen satamassa ja edessä oli matkan kohokohta: auringonlasku purjeveneellä. Veneilyä kesti 2,5 tuntia ja maisemat olivat superkauniit. Cava kuului hintaan.

Tästä matkasta kerron lisää erikseen postauksessaan!

Päivä 3.

Keskiviikko oli ystäväni  viimeinen kokonainen päivä ja  se oli tarkoitus viettää vesipuisto Aquamijaksessa. Tämä oli koko kolmepäiväsen suurin virhe, paikka oli ammuttu täyteen, jonot olivat valtavat ja sisäänpääsyn lisäksi (26€) paikka otti kaiken kävijöistään irti. Esimerkiksi lukollinen pieni tallelokero maksoi 4e plus pantti 5e. Jos liukumäestä halusi laskea niillä rinkuloilla, jotka ovat yleensä vesipuistoissa ilmaisia, niin täälläpä se piti vuokrata erikseen! 9e vuokra ja 10e pantti. Osa laitteista oli vielä erikseen maksullisia. Aika monessa vesipuistossa käyneenä, voin sanoa, että tuonne en toista kertaa mene.

Vesipuiston jälkeen kävelimme kauppakeskus Miramariin, siellä taas nopea kierros nr.2 ja bussilla Los Pacoseen. Kotona pientä ehostautumista ja viimeisen illan kunniaksi päätimme vielä lähteä junalla katsomaan kaunista Malagaa!

Malagassa tutkittiin vanhaa kaupunkia, käytiin Tripadvisorissakin kehutussa Las Papas del Museo ravintolassa syömässä täytettyjä uuniperunoita ja nautittiin vaan kaupungin aurasta. Klo 22.00 junalla takaisin kotiin, ystäväni alkoi pakkaushommiin ja seuraavana aamuna hän lähtikin junalla Malagan lentokentälle ja Suomeen.

Sellaiset kolme päivää! Olen sitä mieltä, että saatiin kyllä paljon aikaseksi näin lyhyessä ajassa. Eikä se siltikään tuntunut suorittamiselta, vaan edettiin rauhassa ja nautittiin yhteisestä lomastamme <3

Miltä kuulosti, olistko sinä viihtynyt matkassamme? :)

Karina

Lähteet:

1. Kyllä kai aurinkoinen ranta ja venereissu olisi kelvannut. Espanjassa en ole käynytkään siis mantereella. Melkoisen paljon suomalaisia tuolla asustelee!

1. Kellepä ei ;)
      Joo, tuntuu olevan kunnon siirtokunta tämä Fuengirola varsinkin. Tänäänkin kävin apteekissa ja yritin asioida parhaani mukaan espanjaksi, kunnes farmaseutti alkoikin puhumaan mulle suomea.. :D

2. Kylläpä on kaunis auringonlasku! Paljon on Espanjassa pyöritty mutta Malaga ja Fuge on jostain syystä jäänyt käymättä. 'Emme ole tietoisesti käyneet noilla alueilla, sillä en halua niitä lihapullia enkä tarvitse muita suomalaisia juttuja silloin kun olen lomalla...

1. Eihän täällä tarvitse lihapullia syödä, vaikkakin suomalasia paikkoja on paljon. Koko kuukauden aikana en itse asiassa ole syönyt kertaakaan mitään perinteistä suomalaista :)
      auringonlasku oli upea, samaa mieltä!

3. Heh, mekin kävimme aikoinaan tutustumassa Fuengirolaan kun ystävämme asuivat siellä - taisimme viettää sillä suunnalla silloin 6 päivää, mikä riitti jo Mijakseen ja Marbellaan ja Malagaankin. Sittemmin ystävämme onnistuivat myymään asuntonsa tuolta suunnalta, joten kertaan taisi jäädä meillä tuo alue. Ronda kiinnostaisi kyllä vielä.

1. Olen myös kuullut Rondasta, mutten omaa kokemusta. ehkä sitten joskus, uskoisin, että tänne suunnalle tulee matkustettua uudestaankin! Kiitos kommentistasi :)

4. Fuengirolassa en ole käynyt, mutta varmasti olisin viihtynyt matkassanne ja ihan varamasti tulen vielä joku kerta koluamaan Fuengirolaa ja Malagaa. Niin monta kertaa ne jo listalla olleet, mutta kun sillä listalla on niin paljon muutakin. :)

1. Kannattaa tulla käymään ja samalla Malaga, Marbella, Torremolinos niin on enemmän nähtävää😊

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)