tiistai 19. marraskuuta 2013

Suklaaholismi.

Olivia on päikkäreillä ja minä otan rennosti. Niin rennosti, kun vaan suklaanhimoissani voin olla.
Perheeni nauraa minulle, kun kerron vieroitusoireistani ja siitä tärinästä, mikä minulle tulee, kun ajattelen suklaata ja sitä, etten sitä saa! Eihän tämä kokeilu kestä kun viikon (tai kaks..)ja nyt on vasta kolmas päivä ilman ylimääräisiä herkkuja, mutta se tuntuu ikuisuudelta.

Kokeilu lähti siitä, kun huomasin painoni seisovan paikallaan riippumatta siitä syönkö 2 levyllistä suklaata ja purkin Pringelseja viikossa vai 3 leyvllistä ja sipisen lisäksi vielä puolen litran suklaajäätelönkin. Mieleen tuli sitten ajatus, että mitä jos jätän kaikki herkut viikoksi pois ja teen joka päivä kevyen kotitreenin - vatsalihaksia, kyykkyjä, joitakin sarjoja käsipainoilla. Hyvin olen jaksanut ensimmäiset kaksi päivää pysyä suunnitelmissani. Tippuuko paino viikossa? Miten paljon? Tästä uteliaana, päätin kokeilla.

Suklaaholismi, imetysdementia ovat tuttuja käsitteitä varsinkin naisille. Moni mies ei mielstäni pysty koskaan ymmärtämään, että nämä sairaudet, ovat todellisia. Jos mies väittää, ettei suklaaholismi ole todellinen, voitte näyttää hänelle tämän teksipätkän Tiede lehdestä:

08.10.2001 00:00
Suklaaholismi sukua muille riippuvuuksille

Samat aivoalueet herkistyvät, kun ihminen syö suklaata tai nappaa kokaiinia. Asia selvisi, kun chicagolaistutkijat kuvasivat positroniemissiotomografialla yhdeksän suklaasyöpön aivoja. Jokaisen herkkupalan jälkeen koehenkilöiltä kysyttiin, maistuiko suklaa hyvältä ja haluaisivatko he lisää. PET-kamera seurasi aivojen verenkiertoa ja osoitti aktiivisen alueen.

Aina kun koehenkilöt vastasivat myöntävästi kysymyksiin, heidän tunne-elämäänsä säätelevät limbiset eli sisätila-aivot reagoivat. Sama ilmiö havaitaan kokaiinin käyttäjillä. Jos koehenkilöt jatkoivat suklaan mutustelua, vaikka olivatkin jo ähkyssä, otsalohkon etuosa aktivoitua. Aluetta kutsutaan "lennonjohdoksi", joka vaimentaa limbisen järjestelmän viestejä ja tekee ilmeisesti ratkaisevan päätöksen syömisen lopettamisesta. Myös eräät motivaatiota tasapainottavat aivokuoren rakenteet reagoivat, kun ihmiset makustelivat, vieläkö vatsa ottaa vastaan vai ei.

Tutkimuksesta kertoivat tiedelehdet Brain ja Science.
Lainaus: Tiede

Omalle miehelleni en ole kertonut tästä kokeilusta mitään. Ajattelin yllättää hänet, jos ensi viikon sunnuntaina paino on tippunut yli kilon, jatkan tätä häneen tuloonsa asti, ties vaikka onnistun näyttämään hoikemmalta, kun hän tulee.

Onneksi hedelmät pelastaa pahimmat makeanhimonoireet, söin eilen vesimelonia sillä innolla, kuin en olisi koskaan ennen syönyt sellaista. Oli nimittän niin makeaa ja mehukasta! Mango on mun toinen heikkous, pomelo kolmas :) näillä mennään, Olivia heräsi!

14 kommenttia:

  1. Olen pystynyt elämään ilman tätä riippuvuutta siihen asti, kunnnes tulin raskaaksi. Raskaana minun teki mieli koko ajan jäätelöä! Raxissakin keskityin jäätelön nauttimiseen ennemmin kuin pitsan! :D Ei ollut päivää, etten olisi syönyt jäätelöä, kaupastakin ostettiin suoraan aina 6 pakettia jäätelöä. Huh. Nyt pystyn jo hieman hillitsemään, mutta kyllä joka viikko yksi purkki Ben&Jerrys jäätelöä on saatava..! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ben&Jerrys..mmm...muuta en sun kommentista muista :D hehe..

      Poista
  2. Mulla oli josks ihan älyttömät suklaaviekkarit, ne oli oikeesti pahemmat ku menkkaraivarit! Mä olin niin vihainen ja mua itketti ja tärisin jos en saanut suklaata! :D sitten ku sain sen levyn ni voi jessus mitkä mielihyvät siitä sain! Onneks ei oo enään, se oli jotain ihan kamalaa :D

    VastaaPoista
  3. Sama täällä! Suklaata kuluu etenkin nyt imetysaikana melkeinpä joka päivä... Eniten mua käy sääliks mun hampaat joista oon niin tarkka :( Tuun ihan vihaseks jos en saa suklaata...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viha,itku ja raivarit kuuluvat asiaan, jos ei saa suklaata :D ihanaa, että on samassa veneessä olevia :)

      Poista
  4. Tuttu tunne! Mulla on ikuisuuslaihdutus menossa ja aina sanon miehelle, että herkkulakko alkoi NYT! (olen perso suklaanlisäksi KAIKELLE hyvälle!)
    Noh mä kestäisin muuten ihan edes jotenkuten himoissani, kun vaan kaupassa kierrän ne herkku osastot kaukaa, mutta en enään siinä kohtaa kestä, kun mies raahaa niitä herkkuja kotiin, vaikka tietää ettei saa!
    nimim. vedinpä eilen puolipussia sipsejä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Petra, mä tiedän, mitä sä käyt läpi. Oon oikeasti itsekin perso kaikelle hyvälle, se ei jää vain suklaaseen!

      Poista
  5. Täällä toinen suklaaholisti. Se mieliteko on jtn järkyttävää. Pakko päästä kauppaan ja vetäistä suklaalevy samalta istumalta.. Ihan järkyttävää miten sitä on koukussa suklaaseen kuten muut tupakkaan tai alkoholiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Ja riippuuvudesta kun riippuvuudesta on vaikea päästä eroon. Meitä ei pitäisi vähätellä, suklaa on monelle ongelma!

      Poista
  6. Kaksi ekaa viikkoa on ne pahimmat. Sitten helpottaa, vielä kun joskus sinne asti pääsis!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kerran päässy 9 päivään. Sit ratkesin ja söin kaks levyä kolmen päivän sisällä. Lukiossa 10 vuotta sitten tää oli pahimillaan, saatoin syödä levyllisen Fazeria päivässä..

      Poista

Kiitos kommentistasi! Vastaan pian :)